Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hoe jij dichter bij jouw klanten kan komen

Klanten

We proberen allemaal een nauwere relatie met onze klanten te ontwikkelen zodat we van hen als het ware fans kunnen maken. Deze fans zijn klanten die herhalend bij ons aankopen en die ons ook aanbevelen aan anderen. 

Natuurlijk kan je wel gewoonweg proberen om ervoor te zorgen dat jouw klanten fans worden, maar weet dat dit niet zo makkelijk is als je denkt. Het is daarom belangrijk om te verstaan wat er gebeurt in het lichaam, het denken en de hersenen van een klant als hij of zij fan van jouw product of dienst begint te worden . 

Uit onderzoek blijkt dat mensen emotionele banden proberen op te bouwen met personen die deel uitmaken van hun stam. Dit gaat terug tot in de oudheid want als er iemand de grot benadert moeten we weten of dit een vriend of een vijand is. 

Logischerwijze is het dus ook zo dat de relatie versterkt wordt wanneer de leverancier fysiek dichter bij zijn klanten staat. 

Maar wat als je niet in fysieke nabijheid kunt komen? Wat als je klanten over de hele wereld hebt of als je een virtueel bedrijf runt?

De kracht van social media

Sociale media is een enorm krachtige tool om dichter bij jouw klant te komen door middel van een virtuele aanwezigheid op een scherm. Als leverancier kan je met je klanten communiceren via posts, video’s, foto’s, livestreams, enzovoort en dit via kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. 

De personen die deze berichten zien zijn misschien zeer ver van jou verwijderd, maar toch zullen zij een gevoel van verbondenheid ervaren door de virtuele aanwezigheid. Het is dan ook daarom veel interessanter om persoonlijkere berichten te delen op je pagina zoals foto’s en video’s in plaats van simpele tekst. Dit soort berichten zal dan ook meteen leiden tot meer interactie, een echte win-win dus. 

Als personen jouw berichten bekijken zullen er zich fantasierijke processen in hun hersenen afspelen waardoor ze jou uit een meer menselijk standpunt zullen bekijken. Het menselijke aspect is dus zeer belangrijk, kies daarom ook voor foto’s, video’s, story’s, enzovoort met personen in plaats van tekst.

De kracht van foto’s 

Zoals eerder vermeld zijn foto’s een zeer simpele maar krachtige manier om de persoonlijke relatie met jouw klanten te versterken. Om die reden is het uiterst interessant om foto’s van jouw personeelsleden op de website te plaatsen met een korte beschrijving en het zou helemaal geweldig zijn als er ook een video bij staat! 

Door dit te doen kunnen klanten te weten komen met wie ze in contact staan en wie ze best opbellen met vragen. 

Laat bijkomend ook zien wat voor een team jullie zijn, hoe het bedrijf eruitziet en waar jullie dagdagelijks mee bezig zijn. Klanten willen het reilen en zeilen van de onderneming mee kunnen volgen en daarom is het dus zeker interessant om hen een kijkje achter de schermen mee te geven. 

De blog

Een blog is vandaag de dag natuurlijk een uiterst interessante tool op vlak van SEO om zo personen naar jouw website te leiden. Toch kan het ook gebruikt worden om personeelsleden in de kijker te zetten, nieuwe projecten toe te lichten of zelfs eens een klant aan het woord te laten. De blog hoeft dus niet steeds een volledig artikel te zijn over jouw producten, de sector waarin je actief bent of tips aan jouw klanten, nee, het kan ook gewoonweg gebruikt worden om te communiceren met jouw klanten en hen ook hier weer, een kijkje achter de schermen mee te geven. 

Als je jouw personeelsleden aan het woord laat ga je eigenlijk over tot employeer branding en ook hier weer zit je met een win-win situatie, daar waar klanten jouw personeel leren kennen en affiniteit krijgen met het bedrijf, maar ook potentiële nieuwe personeelsleden kunnen meer te weten komen over het bedrijf, de werksfeer, de collega’s, enzovoort. 

The voice of the CEO

Ik ben Donald Muylle, al dertig jaar maak ik keukens alsof ze voor mezelf zouden zijn.

Stomme reclame of gewoonweg geniaal? 

Donald Muylle is bij uitstek de bekendste keukenbouwer van België en dit door zijn tv-spotjes. Dovy Keukens heeft destijds besloten om de befaamde spotjes te maken om zich zo rechtstreeks tot de klanten te richten en hen duidelijk te maken dat zij een eerlijke, kwalitatieve keukens maken en dat aan een goede prijs. 

De zaakvoerder spreekt zijn klanten zelf toe en maakt hen duidelijk dat zijn keukens echt wel de beste zijn. Zelf is hij duidelijk meer van het technische en hij weet als geen ander hoe de machines werken en hoe het product in elkaar zit. Dit deelt hij dan tijdens zijn spotjes op een eenvoudige, simpele en verstaanbare manier mee aan zijn klanten. 

We kunnen zeker niet stellen dat de reclamespotjes enorm origineel zijn, maar ze geven de mensen wel vertrouwen in het product want aan eerlijkheid is er zeker geen gebrek.

Ook hier weer ontstaat er een persoonlijke relatie met de klanten daar waar zij zich persoonlijk aangesproken voelen want Dovy Keukens maakt “uw keuken alsof het de mijne is”. 

Without customers, you don’t have a business. …

Without customers, you don’t have a business. You have a hobby.

Klanten zijn datgene dat jouw bedrijf doet draaien, datgene dat ervoor zorgt dat jij kan groeien. Je kan op een geweldige locatie zitten en een superproduct verkopen, maar zonder klanten zal jouw bedrijf nooit worden wat je gehoopt had. 

Daarom is het enorm belangrijk om voldoende te investeren in het werven van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten want enkel op die manier zal jij van jouw bedrijf een bloeiende onderneming kunnen maken. 

Zorg ervoor dat jouw klanten je kennen en dat ze je ook blijven kennen. Maak van jouw klanten echte fans! 

Kom te weten hoe jij van jouw klanten echt fans kan maken via een gratis strategiesessie! 

Meer artikelen

Klanten
Ondernemen

Hoe jij dichter bij jouw klanten kan komen

We proberen allemaal een nauwere relatie met onze klanten te ontwikkelen zodat we van hen als het ware fans kunnen maken. Deze fans zijn klanten die herhalend bij ons aankopen en die ons ook doorverwijzen naar anderen. 

Strategisch denken

Customer Journey: van prospect naar promotor

Misschien heb je al van de ‘Customer Journey’ gehoord, misschien ook niet. Toch is dit een enorm belangrijke flow die jij als zaakvoerder of marketeer zeker moet begrijpen alsook gebruiken. 

De customer journey is het proces dat vreemden doorlopen totdat ze klant worden en hierna zelfs jouw product gaan promoten waardoor ze andere vreemden kunnen aanzetten om ook de customer journey te doorlopen. 

HR

Stage in tijden van corona!

Bij Jarno De Smet De Groeistrateeg werken we graag samen met studenten. Ze hebben een frisse en andere blik op zaken, bieden ondersteuning en zijn mee met de nieuwste marketingrages. 

Enkele maanden geleden contacteerde Virginie ons, ze had haar stage moeten annuleren omwille van corona en was haastig op zoek naar iets nieuws want ja, daar was corona. Bij Jarno De Smet hebben we haar met open armen onthaald en ervoor gezorgd dat zij een leerrijke alsook leuke stage kon ervaren. 

Social Media

Social media: how to do it?

Social media is de dag van vandaag niet meer uit onze levens weg te denken. We gebruiken het voor verscheidene doeleinden gaande van afspreken met vrienden tot het bekijken van leuke filmpjes enzovoort. Het leuke aan social media is dat het een zeer lage drempel is waardoor het eigenlijk interessant is voor iedereen, dus ook voor bedrijven. 

Vraag een gratis strategiesessie aan

Maak een afspraak voor een gratis strategiesessie. .

Jarno stelt tijdens een onlinemeeting gerichte vragen en brengt met jouw antwoorden je bedrijf in kaart.

Jij krijgt gratis tips om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Nadien bespreek je samen of je met deze Platinum Coaching Group sneller resultaat kan boeken met jouw bedrijf.

Klik op onderstaande button voor het maken van een afspraak.

Dit is de eerste stap om jouw onderneming te optimaliseren en maximaliseren