Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hoe kleine kmo’s met 33% kunnen groeien

KMO

Exponentiële groei hoeft helemaal geen privilege te zijn van start-ups die kunnen rekenen op investeerders met diepe zakken. Ook de typische Belgische kleine kmo kan sterk groeien, mits het juiste advies en een deskundige begeleiding.

Ik stam uit een familie van ondernemers, ik heb nooit iets anders gekend dan ondernemen, heb nooit voor een baas gewerkt. Maar er was wel altijd de drang en ambitie om andere ondernemers te helpen. Ik wou dat echter niet doen vanuit een academische positie. Je kent ze wel: ‘Ik heb wat boeken gelezen en hier is de theorie.’ Daar heeft een ondernemer helemaal niets aan. Ik wil hen vooral helpen vanuit de praktijk en mijn ervaring, aangevuld met onderbouwde theorie.

Daarom besefte ik al snel dat als ik andere ondernemers wou helpen, ik eerst mezelf maar eens moest bewijzen als ondernemer. Zo heb ik een jaar of acht geleden mijn eerste bedrijf opgericht, Horseman’s Paradise in de hippische sector. Die business draait nog altijd zeer goed.”

De kmo coach

Vervolgens richtte ik De Groeistrateeg op, een business consultancy bedrijf dat zaakvoerders van kmo’s ondersteunt. Ik richt mij specifiek tot kmo’s met één tot ongeveer vijftien man personeel. Dus de kleinere kmo die wel wil groeien, maar daar niet altijd de juiste knowhow voor in huis heeft. Deze kmo’s zijn vaak erg goed in hun vak, maar van ondernemen weten ze heel wat minder. Ze teren meestal op mond-op-mondreclame maar hebben weinig kennis van marketing of verkoop, van personeelsbeleid en cashflow. Daar zijn ze veel te weinig mee bezig.

“De Groeistrateeg richt zich specifiek tot kmo’s: de kleinere onderneming die wel wil groeien, maar daar niet altijd de juiste knowhow voor in huis heeft”

Ik coach kmo’s in halfjaar-trajecten, waarin de ondernemers leren hoe ze het maximale rendement uit hun bedrijven kunnen halen. Bedrijven kunnen op mijn website gratis een strategiesessie uitvoeren en ontdekken hoe ze hun onderneming naar een hoger niveau kunnen tillen. Zo’n scan brengt heel wat in kaart. De impact kan dus behoorlijk groot zijn.

Volgens mij heeft elke kmo het potentieel om exponentieel te groeien. Ik heb hiervoor drie stappen uitgestippeld.

Stap 1: meer verkopen

“De eerste logische stap is natuurlijk om meer te verkopen”, legt de Oost-Vlaming uit. “Maar die doelstelling moeten we al meteen in twee onderdelen opbreken. Om meer te verkopen, moet je immers eerst en vooral meer leads genereren of meer potentiële klanten bereiken. Dat is het marketingverhaal. Door je juist te positioneren, de juiste kanalen te gebruiken en je boodschap zodanig te articuleren, bereik je de juiste klanten.

Maar dat volstaat natuurlijk niet. Want nu moet je die leads nog omzetten in klanten door effectief te gaan verkopen. Dat is het salesverhaal. Maar hoe beter je marketing is, hoe soepeler je sales kan binnenkoppen. Mijn advies is dus om fors te investeren in je marketing zodat je minder moeite moet doen voor de sales.”

Stap 2: de transactiewaarde verhogen

Wie echt een exponentiële groei wil beleven, zal volgens Jarno de Smet vroeg of laat zijn transactiewaarde moeten verhogen. Dat kan op meerdere manieren: “De makkelijkste en tegelijk moeilijkste manier om je transactiewaarde te verhogen, is eenvoudigweg je prijs verhogen. Maar consumenten zullen die prijsverhoging enkel slikken als ze een meerwaarde ontdekken in je product. En om die meerwaarde in hun hoofd te prenten, heb je opnieuw marketing nodig.”

“In elke sector vallen er wel manieren te bedenken om die transactiewaarde te verhogen”

“Eenvoudigere manieren om de transactiewaarde per verkoop te verhogen, zijn producten bundelen, producten uitbreiden of er extra’s aan toevoegen via partnerships waaraan je een commissie verdient. Bekende voorbeelden zijn banken die een lening verkopen en tegelijk een verzekering afsluiten waarop ze een commissie verdienen. Maar het kan bijvoorbeeld ook een schilder zijn die gordijnen verkoopt, of een gebundelde promotie van een grasmaaier en oorbeschermers. In elke sector vallen er wel manieren te bedenken om die transactiewaarde te verhogen.”

Stap 3: de herhaalaankopen verhogen

Herhaalaankopen stimuleren is volgens Jarno de Smet een van de meest onderschatte en meest doeltreffende methodes om snel te groeien. “Je hoeft er nochtans niet zo heel veel voor te doen”, lacht hij. “Communiceer gewoon wat vaker met je klanten door hen regelmatig een mailing te sturen. Zorg ervoor dat je in the picture blijft. Maar ook abonnementen, tienbeurtenkaarten en klantenkaarten zijn allemaal valabele manieren om herhaalaankopen te stimuleren.”

Hoe exponentieel is exponentieel?

Volgens De Smet valt bij veel bedrijfsleiders de mond vaak open als hij hen aantoont welke groei ze mogen verwachten. “Stel bijvoorbeeld dat ze erin slagen om hun nieuwe klanten met tien procent te verhogen”, maakt hij een rekensommetje, “dat ze de transactiewaarde verhogen met tien procent – wat echt niet zo veel is – en dat ze ook de herhaalaankoop met tien procent kunnen omhoog krikken. Afzonderlijk zijn dat slechts kleine hoeveelheden, maar in totaal leveren ze allemaal samen wel een exponentiële groei van maar liefst 33,3% procent op!”

Vooraleer bedrijfsleiders zich halsoverkop in dit avontuur storten, raadt De Smet hen aan tijd vrij te maken om uit het bedrijf te zijn: “Mijn advies is twee dagen volledig los te koppelen van het bedrijf om strategisch na te denken. Om eens alles in vraag te stellen: waar ben ik eigenlijk mee bezig? Is mijn huidige aanbod wel het juiste? Hoe kan ik mijn transactiewaarde verhogen en herhaalaankopen stimuleren? Alles begint met tijd vrijmaken om na te denken.

Klinkt eenvoudig, maar voor een kleine kmo is het dat niet. Zij zitten zodanig diep in het operationele, dat ze geen tijd hebben om aan hun bedrijf te werken of op strategisch niveau na te denken. En daardoor zien ze het grotere plaatje niet meer.”

Meer artikelen

Klanten
Ondernemen

Hoe jij dichter bij jouw klanten kan komen

We proberen allemaal een nauwere relatie met onze klanten te ontwikkelen zodat we van hen als het ware fans kunnen maken. Deze fans zijn klanten die herhalend bij ons aankopen en die ons ook doorverwijzen naar anderen. 

Strategisch denken

Customer Journey: van prospect naar promotor

Misschien heb je al van de ‘Customer Journey’ gehoord, misschien ook niet. Toch is dit een enorm belangrijke flow die jij als zaakvoerder of marketeer zeker moet begrijpen alsook gebruiken. 

De customer journey is het proces dat vreemden doorlopen totdat ze klant worden en hierna zelfs jouw product gaan promoten waardoor ze andere vreemden kunnen aanzetten om ook de customer journey te doorlopen. 

HR

Stage in tijden van corona!

Bij Jarno De Smet De Groeistrateeg werken we graag samen met studenten. Ze hebben een frisse en andere blik op zaken, bieden ondersteuning en zijn mee met de nieuwste marketingrages. 

Enkele maanden geleden contacteerde Virginie ons, ze had haar stage moeten annuleren omwille van corona en was haastig op zoek naar iets nieuws want ja, daar was corona. Bij Jarno De Smet hebben we haar met open armen onthaald en ervoor gezorgd dat zij een leerrijke alsook leuke stage kon ervaren. 

Social Media

Social media: how to do it?

Social media is de dag van vandaag niet meer uit onze levens weg te denken. We gebruiken het voor verscheidene doeleinden gaande van afspreken met vrienden tot het bekijken van leuke filmpjes enzovoort. Het leuke aan social media is dat het een zeer lage drempel is waardoor het eigenlijk interessant is voor iedereen, dus ook voor bedrijven. 

Vraag een gratis strategiesessie aan

Maak een afspraak voor een gratis strategiesessie. .

Jarno stelt tijdens een onlinemeeting gerichte vragen en brengt met jouw antwoorden je bedrijf in kaart.

Jij krijgt gratis tips om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Nadien bespreek je samen of je met deze Platinum Coaching Group sneller resultaat kan boeken met jouw bedrijf.

Klik op onderstaande button voor het maken van een afspraak.

Dit is de eerste stap om jouw onderneming te optimaliseren en maximaliseren