Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Hoe doe je aan e-mailmarketing zonder te overdrijven?

e-mailmarketing

Een onderdeel van contentmarketing is e-mailmarketing. Via de mailbox contact houden met mensen die ingeschreven zijn op je lijst is een heel goede manier om top of mind te blijven. Door nieuwsbrieven te sturen en tips te geven onderhoud je de relatie met mensen die aangegeven hebben dat ze op de hoogte willen blijven.

Maar hoeveel keer mail je hen het best?

Veel mensen klagen over een te volle mailbox. “Ik wil minder vervuiling in mijn mailbox”, zeggen ze. En ook: “Ik krijg te veel mails. Ik zou er minder frequent willen krijgen maar anderzijds wil ik ook niet alles missen”. Herkenbaar?

Wat geldt voor de meeste mensen geldt zeker ook voor ondernemers. En voor je klanten. Het kan soms een moeilijke oefening lijken om via e-mail contact te houden met je mensen maar langs de andere kant hen ook niet te overvoeren. “Ik wil niet dat ze zich uitschrijven. Hoe pak ik dat het beste aan?”, vroeg onlangs een ondernemer me nog.

Mail om waarde te geven

Misschien vraag jij je ook af hoeveel keer je moet of mag mailen. Het principe is dat je mailt om waarde te geven. Degene die de mail krijgt kan beslissen om die mail te openen, om de mail te openen en te lezen, de mail ongeopend te bewaren of de mail te verwijderen.

Het is een goed idee om te zorgen voor een e-mailstrategie en dus een e-mailopvolgsysteem te gebruiken.  Dan heb je een overzicht van wie de mail opent, bekeken heeft en geklikt heeft op een link die je in de mail hebt geplaatst.

Zorg voor een mailfunnel

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om aan het begin van een marketingfunnel een e-book, een video of een digitaal bestand te plaatsen. Bezoekers die op je website komen kunnen hun mailadres achterlaten in ruil voor iets waardevols. Op het moment dat ze dat waardevolle iets aanvragen komen ze terecht in een serie automatische mails.

Die automatisering is belangrijk. Stel dat je wil dat mensen bijvoorbeeld naar een video van je kijken.

Je kan het dan technisch zo regelen dat als mensen niet naar de video kijken dat ze dan geen opvolgingsmail met een volgende video krijgen. Als ze de eerste al niet bekijken dan zullen ze ook niet geïnteresseerd zijn in de rest. Dan spam je hen niet.

Maar anderzijds is het ook zo dat je als ondernemer met één mail niet zal blijven hangen bij je lead. Mensen krijgen zoveel mails. Je moet er echt proberen bovenuit springen. Door regelmatig te mailen zorg je voor herkenning. Daarom is het belangrijk om wel af en toe iets van je te laten horen.

 

Ga aan de slag met headlines

Belangrijk is om goede headlines te geven aan je mails. Wat is een goede headline? Dat moet je uittesten. Testen en meten. Bij elke campagne die ik uitstuur bekijk ik mijn statistieken om te weten wie er de mail heeft geopend en wie heeft gereageerd. Ik raad je aan om dat ook te doen.

Ik speel altijd met mijn titels. Ik merk dat als je de voornaam van de bestemmeling in de titel zet dat er dan heel veel mensen terugmailen. Ze denken dat je de mail persoonlijk hebt gestuurd. Dat is niet zo. Het systeem doet dat. Dat is de kracht van automatisering.

Maak het persoonlijk

Ook op vlak van e-mailmarketing staat de evolutie niet stil. In 2015 was ik op een seminarie waar ik het advies hoorde om te doen alsof je een groot bedrijf bent. Dat hield onder andere in dat we geen gsm-nummer moesten vermelden maar een vast nummer om te tonen dat je groot was. Dat is nu volledig veranderd. Mensen willen nu zaken doen met mensen. De marketing is veel persoonlijker geworden. Mensen willen je gezicht zien. Vandaar ook de opkomst van de videomarketing. Met een video laat je jezelf zien. Videomarketing is bruikbaar in elke sector. Denk na of en hoe jij videomarketing kan inzetten voor je onderneming.

Help je klanten

Of je nu kiest voor videomarketing of niet: het is belangrijk om waardevolle informatie te geven. Denk na waarover je iets kan zeggen, maak er iets rond en geef dat aan de mensen op je mailinglijst en aan je volgers. Belangrijk: geef je klanten niet wat ze willen maar wel dat wat ze nodig hebben. Daar kan een verschil in zitten.

Vraag je altijd af: “Hoe kan ik mijn klant helpen?” Veel ondernemers hebben een e-book maar het kan voor jouw onderneming misschien interessanter zijn om een gratis tool weg te geven. Daar is geen algemene richtlijn voor te geven. Wat je het beste kan geven aan jouw mensen hangt af van het antwoord op de vraag: “Hoe kan ik mijn klant helpen?” Geef ze wat ze nodig hebben. Kom wel naar buiten met iets sterks. Zo positioneer je jezelf.

Onthoud wel: positionering heeft tijd nodig. Daarom heb je altijd en blijvend content nodig. Contentmarketing is iets van lange adem. Bouw ook regelmaat in. Zo blijven de mensen die je volgen en die op je e-maillijst op de hoogte en blijf jij met je onderneming top of mind. 

Pak dus ook je e-mailmarketing strategisch aan. Strategisch denken staat tegenover tactisch denken. Als je tactisch te werk gaat dan mail je nu eens een keer en dan eens. Als je het daarentegen strategisch aanpakt dan bedenk je op voorhand wat je wil en maak je daar een stappenplan voor. Een marketingkalender kan daarbij helpen. Meer zelfs: het is een must voor de ondernemer die strategisch en weloverwogen aan e-mailmarketing wil gaan doen.

Maar bedenk wel: e-mailmarketing is maar één kanaal. Vertrouw niet alleen op één kanaal. Vergeet ook de andere marketingpijlers niet. 

Samenvatting: e-mailmarketing

Voor een e-mailmarketing zijn volgende zaken belangrijk:
– een automatiseringssysteem zodat je weet wie je mails opent, leest en klikt
– weten met welke informatie je je klant het beste kan helpen
– regelmaat

Meer artikelen

Klanten
Ondernemen

Hoe jij dichter bij jouw klanten kan komen

We proberen allemaal een nauwere relatie met onze klanten te ontwikkelen zodat we van hen als het ware fans kunnen maken. Deze fans zijn klanten die herhalend bij ons aankopen en die ons ook doorverwijzen naar anderen. 

Strategisch denken

Customer Journey: van prospect naar promotor

Misschien heb je al van de ‘Customer Journey’ gehoord, misschien ook niet. Toch is dit een enorm belangrijke flow die jij als zaakvoerder of marketeer zeker moet begrijpen alsook gebruiken. 

De customer journey is het proces dat vreemden doorlopen totdat ze klant worden en hierna zelfs jouw product gaan promoten waardoor ze andere vreemden kunnen aanzetten om ook de customer journey te doorlopen. 

HR

Stage in tijden van corona!

Bij Jarno De Smet De Groeistrateeg werken we graag samen met studenten. Ze hebben een frisse en andere blik op zaken, bieden ondersteuning en zijn mee met de nieuwste marketingrages. 

Enkele maanden geleden contacteerde Virginie ons, ze had haar stage moeten annuleren omwille van corona en was haastig op zoek naar iets nieuws want ja, daar was corona. Bij Jarno De Smet hebben we haar met open armen onthaald en ervoor gezorgd dat zij een leerrijke alsook leuke stage kon ervaren. 

Social Media

Social media: how to do it?

Social media is de dag van vandaag niet meer uit onze levens weg te denken. We gebruiken het voor verscheidene doeleinden gaande van afspreken met vrienden tot het bekijken van leuke filmpjes enzovoort. Het leuke aan social media is dat het een zeer lage drempel is waardoor het eigenlijk interessant is voor iedereen, dus ook voor bedrijven. 

Vraag een gratis strategiesessie aan

Maak een afspraak voor een gratis strategiesessie. .

Jarno stelt tijdens een onlinemeeting gerichte vragen en brengt met jouw antwoorden je bedrijf in kaart.

Jij krijgt gratis tips om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Nadien bespreek je samen of je met deze Platinum Coaching Group sneller resultaat kan boeken met jouw bedrijf.

Klik op onderstaande button voor het maken van een afspraak.

Dit is de eerste stap om jouw onderneming te optimaliseren en maximaliseren