Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

RYB: Leiderschap in tijden van crisis

In de vierde episode van Rock Your Business bespreek ik de drie mandaten van leiderschap alsook het crisismodel.

De drie mandaten van leiderschap

De drie mandaten van leiderschap laten ook in tijden van crisis zien wat je moet doen. Het is belangrijk om in situaties zoals deze om nuchter te blijven. Het is logisch dat je negatief begint te denken want we worden overspoeld met negatief nieuws en eigenlijk wordt het vaak moeilijk om het positieve nog te onderscheiden van het negatieve.

Laat je daarom niet beïnvloeden door al het negatieve en zorg ervoor dat je voldoende geïnspireerd wordt door blogs te lezen, documentaires te kijken, boeken te lezen, enzovoort. Het is belangrijk om je mindset gezond en positief te houden.

De drie mandaten van leiderschap kunnen je zeker helpen bij dit alles!

Zie de situatie zoals ze is

Het eerste mandaat van leiderschap is dat je de situatie moet zien zoals ze is, je moet niet gaan dramatiseren of denken dat de wereld zal vergaan. Het is belangrijk om als leider de feiten te zien.

De situatie is inderdaad anders en deze crisis is ongezien, waardoor dat men sneller zal gaan doemdenken. Maar, denk nuchter na en kijk eerder naar de opportuniteiten die deze crisis met zich mee zal brengen voor jouw business.

Houd een visie voor ogen

Het tweede mandaat is dat je ook moet kijken naar wat de toekomst kan bieden en je moet een visie voor ogen houden. Je zal misschien je aanbod moeten veranderen, maar het is belangrijk een visie te hebben en hiernaartoe te werken.

Laat je zeker niet doen en weet dat ook deze crisis nieuwe opportuniteiten met zich mee zal brengen. Werk hiernaartoe en houd ten allen tijde jouw nieuwe visie voor ogen.

Ga in de actie!

Het derde en dus laatste mandaat is dat je in de actie gaat! Het is belangrijk om in beweging te blijven, je moet er nu echt voor gaan. Als je nu hard werkt zal je snel meegroeien als de economie terug herleeft.

Het crisismodel

Bijkomend zal ik het crisismodel bespreken. In tijden van crisis zijn er steeds verschillende fases die men zal doorlopen. Het model gaat van start met de shockfase want plots zal er enorm veel veranderen en je eerste reactie zal zijn “What the f*ck!”. Het is belangrijk om even rustig pauze te nemen en te denken, oke, wat kan ik doen om te overleven.

In de tweede fase gaan we ons gaan aanpassen. Het is belangrijk nu te bekijken, hoe je waarde kan creëren. En let op, in elke sector kan je innovaties vinden om je aan te passen.

Hierna zal je gaan uitvoeren, je gaat er volledig voor gaan. In deze fase is focus wel enorm belangrijk en je kiest best een product dat snel cash zal genereren.

Na deze derde fase zijn er twee opties namelijk schalen of… falen.

The Ultimate Sales Machine

Boekentip van de week: The Ultimate Sales Machine van Chet Holmes

Wie is Jarno De Smet?

Jarno De Smet is een ondernemer “pur sang”. Geboren en getogen in een familie van ondernemers, is het ondernemen hem met de paplepel ingegeven. Zijn eerste bedrijf startte hij op zijn 24ste. Dit was in een mum van tijd een groot succes en behoorde tot de top van zijn sector. Vandaag begeleid hij ondernemers in diverse sectoren.

Hij werkt aan de hand van de 5 pijlers van ondernemen namelijk strategie, marketing, sales, management en cashflow. Door de processen te verbeteren, zal jouw bedrijf op een gestructureerde bedrijf groeien. Met als resultaat: meer omzet, meer winst, meer cashflow en een beter team zodat jij meer vrije tijd krijgt.

Klik hier voor meer episodes van Rock Your Business!

Meer artikelen

Ondernemen

Groeien, hoe doe je dat?

Als ondernemer zal je je al meerdere malen afgevraagd hebben wat de beste manier is om jouw bedrijf te laten groeien. Je wil verder gaan en bent klaar om de volgende stap te zetten, maar de vraag is natuurlijk hoe doe je dat?

Rock Your Business

RYB: De kracht van visualisatie

Velen onder jullie vragen zich waarschijnlijk wel eens af wat je nu net moet doen om jouw droom te verwezenlijken. Misschien wil je wel een kasteel, een groot stuk grond, veel tijd met familie, een nieuwe auto, een groot feest, enzovoort.

Rock Your Business

RYB: Hire slow, fire fast! Het ontslag en de aanwerving

Deze episode staat in het teken van het ontslag en hoe je dit kan vermijden door een goede aanwervingsprocedure. Het zijn nog steeds moeilijke tijden en we zitten in recessie. Als we de actualiteit volgen horen we dat grote bedrijven zoals Brussels Airlines heel wat medewerkers moeten laten gaan. Er is dus zeker een kans dat ook jij enkele personen zal moeten ontslaan. Dit is natuurlijk geen leuk gesprek en je moet dit niet doen zoals de illustratie.

Ondernemen

Wat is een business coach?

Een business coach is een persoon die jou helpt om op zoek te gaan naar de groei die jij langs de kant laat liggen. Hij of zij helpt jou bij jouw strategisch plan en zal helpen bij het opstellen van concrete en haalbare doelstellingen. Dit alles klinkt misschien niet moeilijk en je kan het misschien allemaal zelf, maar heb jij ooit al een groot sporter gezien zonder coach?

Vraag een gratis strategiesessie aan

Maak een afspraak voor een gratis strategiesessie. .

Jarno stelt tijdens een onlinemeeting gerichte vragen en brengt met jouw antwoorden je bedrijf in kaart.

Jij krijgt gratis tips om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Nadien bespreek je samen of je met deze Platinum Coaching Group sneller resultaat kan boeken met jouw bedrijf.

Klik op onderstaande button voor het maken van een afspraak.

Dit is de eerste stap om jouw onderneming te optimaliseren en maximaliseren