Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

RYB: Leiderschap in tijden van crisis

In de vierde episode van Rock Your Business bespreek ik de drie mandaten van leiderschap alsook het crisismodel.

De drie mandaten van leiderschap

De drie mandaten van leiderschap laten ook in tijden van crisis zien wat je moet doen. Het is belangrijk om in situaties zoals deze om nuchter te blijven. Het is logisch dat je negatief begint te denken want we worden overspoeld met negatief nieuws en eigenlijk wordt het vaak moeilijk om het positieve nog te onderscheiden van het negatieve.

Laat je daarom niet beïnvloeden door al het negatieve en zorg ervoor dat je voldoende geïnspireerd wordt door blogs te lezen, documentaires te kijken, boeken te lezen, enzovoort. Het is belangrijk om je mindset gezond en positief te houden.

De drie mandaten van leiderschap kunnen je zeker helpen bij dit alles!

Zie de situatie zoals ze is

Het eerste mandaat van leiderschap is dat je de situatie moet zien zoals ze is, je moet niet gaan dramatiseren of denken dat de wereld zal vergaan. Het is belangrijk om als leider de feiten te zien.

De situatie is inderdaad anders en deze crisis is ongezien, waardoor dat men sneller zal gaan doemdenken. Maar, denk nuchter na en kijk eerder naar de opportuniteiten die deze crisis met zich mee zal brengen voor jouw business.

Houd een visie voor ogen

Het tweede mandaat is dat je ook moet kijken naar wat de toekomst kan bieden en je moet een visie voor ogen houden. Je zal misschien je aanbod moeten veranderen, maar het is belangrijk een visie te hebben en hiernaartoe te werken.

Laat je zeker niet doen en weet dat ook deze crisis nieuwe opportuniteiten met zich mee zal brengen. Werk hiernaartoe en houd ten allen tijde jouw nieuwe visie voor ogen.

Ga in de actie!

Het derde en dus laatste mandaat is dat je in de actie gaat! Het is belangrijk om in beweging te blijven, je moet er nu echt voor gaan. Als je nu hard werkt zal je snel meegroeien als de economie terug herleeft.

Het crisismodel

Bijkomend zal ik het crisismodel bespreken. In tijden van crisis zijn er steeds verschillende fases die men zal doorlopen. Het model gaat van start met de shockfase want plots zal er enorm veel veranderen en je eerste reactie zal zijn “What the f*ck!”. Het is belangrijk om even rustig pauze te nemen en te denken, oke, wat kan ik doen om te overleven.

In de tweede fase gaan we ons gaan aanpassen. Het is belangrijk nu te bekijken, hoe je waarde kan creëren. En let op, in elke sector kan je innovaties vinden om je aan te passen.

Hierna zal je gaan uitvoeren, je gaat er volledig voor gaan. In deze fase is focus wel enorm belangrijk en je kiest best een product dat snel cash zal genereren.

Na deze derde fase zijn er twee opties namelijk schalen of… falen.

The Ultimate Sales Machine

Boekentip van de week: The Ultimate Sales Machine van Chet Holmes

Wie is Jarno De Smet?

Jarno De Smet is een ondernemer “pur sang”. Geboren en getogen in een familie van ondernemers, is het ondernemen hem met de paplepel ingegeven. Zijn eerste bedrijf startte hij op zijn 24ste. Dit was in een mum van tijd een groot succes en behoorde tot de top van zijn sector. Vandaag begeleid hij ondernemers in diverse sectoren.

Hij werkt aan de hand van de 5 pijlers van ondernemen namelijk strategie, marketing, sales, management en cashflow. Door de processen te verbeteren, zal jouw bedrijf op een gestructureerde bedrijf groeien. Met als resultaat: meer omzet, meer winst, meer cashflow en een beter team zodat jij meer vrije tijd krijgt.

Klik hier voor meer episodes van Rock Your Business!

Meer artikelen

Klanten
Ondernemen

Hoe jij dichter bij jouw klanten kan komen

We proberen allemaal een nauwere relatie met onze klanten te ontwikkelen zodat we van hen als het ware fans kunnen maken. Deze fans zijn klanten die herhalend bij ons aankopen en die ons ook doorverwijzen naar anderen. 

Strategisch denken

Customer Journey: van prospect naar promotor

Misschien heb je al van de ‘Customer Journey’ gehoord, misschien ook niet. Toch is dit een enorm belangrijke flow die jij als zaakvoerder of marketeer zeker moet begrijpen alsook gebruiken. 

De customer journey is het proces dat vreemden doorlopen totdat ze klant worden en hierna zelfs jouw product gaan promoten waardoor ze andere vreemden kunnen aanzetten om ook de customer journey te doorlopen. 

HR

Stage in tijden van corona!

Bij Jarno De Smet De Groeistrateeg werken we graag samen met studenten. Ze hebben een frisse en andere blik op zaken, bieden ondersteuning en zijn mee met de nieuwste marketingrages. 

Enkele maanden geleden contacteerde Virginie ons, ze had haar stage moeten annuleren omwille van corona en was haastig op zoek naar iets nieuws want ja, daar was corona. Bij Jarno De Smet hebben we haar met open armen onthaald en ervoor gezorgd dat zij een leerrijke alsook leuke stage kon ervaren. 

Social Media

Social media: how to do it?

Social media is de dag van vandaag niet meer uit onze levens weg te denken. We gebruiken het voor verscheidene doeleinden gaande van afspreken met vrienden tot het bekijken van leuke filmpjes enzovoort. Het leuke aan social media is dat het een zeer lage drempel is waardoor het eigenlijk interessant is voor iedereen, dus ook voor bedrijven. 

Vraag een gratis strategiesessie aan

Maak een afspraak voor een gratis strategiesessie. .

Jarno stelt tijdens een onlinemeeting gerichte vragen en brengt met jouw antwoorden je bedrijf in kaart.

Jij krijgt gratis tips om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Nadien bespreek je samen of je met deze Platinum Coaching Group sneller resultaat kan boeken met jouw bedrijf.

Klik op onderstaande button voor het maken van een afspraak.

Dit is de eerste stap om jouw onderneming te optimaliseren en maximaliseren