RYB: Leiderschap in tijden van crisis
In de vierde episode van Rock Your Business bespreek ik de drie mandaten van leiderschap alsook het crisismodel.
De drie mandaten van leiderschap
De drie mandaten van leiderschap laten ook in tijden van crisis zien wat je moet doen. Het is belangrijk om in situaties zoals deze om nuchter te blijven. Het is logisch dat je negatief begint te denken want we worden overspoeld met negatief nieuws en eigenlijk wordt het vaak moeilijk om het positieve nog te onderscheiden van het negatieve.
Laat je daarom niet beïnvloeden door al het negatieve en zorg ervoor dat je voldoende geïnspireerd wordt door blogs te lezen, documentaires te kijken, boeken te lezen, enzovoort. Het is belangrijk om je mindset gezond en positief te houden.
De drie mandaten van leiderschap kunnen je zeker helpen bij dit alles!
Zie de situatie zoals ze is
Het eerste mandaat van leiderschap is dat je de situatie moet zien zoals ze is, je moet niet gaan dramatiseren of denken dat de wereld zal vergaan. Het is belangrijk om als leider de feiten te zien.
De situatie is inderdaad anders en deze crisis is ongezien, waardoor dat men sneller zal gaan doemdenken. Maar, denk nuchter na en kijk eerder naar de opportuniteiten die deze crisis met zich mee zal brengen voor jouw business.
Houd een visie voor ogen
Het tweede mandaat is dat je ook moet kijken naar wat de toekomst kan bieden en je moet een visie voor ogen houden. Je zal misschien je aanbod moeten veranderen, maar het is belangrijk een visie te hebben en hiernaartoe te werken.
Laat je zeker niet doen en weet dat ook deze crisis nieuwe opportuniteiten met zich mee zal brengen. Werk hiernaartoe en houd ten allen tijde jouw nieuwe visie voor ogen.
Ga in de actie!
Het derde en dus laatste mandaat is dat je in de actie gaat! Het is belangrijk om in beweging te blijven, je moet er nu echt voor gaan. Als je nu hard werkt zal je snel meegroeien als de economie terug herleeft.
Het crisismodel
Bijkomend zal ik het crisismodel bespreken. In tijden van crisis zijn er steeds verschillende fases die men zal doorlopen. Het model gaat van start met de shockfase want plots zal er enorm veel veranderen en je eerste reactie zal zijn “What the f*ck!”. Het is belangrijk om even rustig pauze te nemen en te denken, oke, wat kan ik doen om te overleven.
In de tweede fase gaan we ons gaan aanpassen. Het is belangrijk nu te bekijken, hoe je waarde kan creëren. En let op, in elke sector kan je innovaties vinden om je aan te passen.
Hierna zal je gaan uitvoeren, je gaat er volledig voor gaan. In deze fase is focus wel enorm belangrijk en je kiest best een product dat snel cash zal genereren.
Na deze derde fase zijn er twee opties namelijk schalen of… falen.
The Ultimate Sales Machine
Boekentip van de week: The Ultimate Sales Machine van Chet Holmes
Wie is Jarno De Smet?
Jarno De Smet is een ondernemer “pur sang”. Geboren en getogen in een familie van ondernemers, is het ondernemen hem met de paplepel ingegeven. Zijn eerste bedrijf startte hij op zijn 24ste. Dit was in een mum van tijd een groot succes en behoorde tot de top van zijn sector. Vandaag begeleid hij ondernemers in diverse sectoren.
Hij werkt aan de hand van de 5 pijlers van ondernemen namelijk strategie, marketing, sales, management en cashflow. Door de processen te verbeteren, zal jouw bedrijf op een gestructureerde bedrijf groeien. Met als resultaat: meer omzet, meer winst, meer cashflow en een beter team zodat jij meer vrije tijd krijgt.
Klik hier voor meer episodes van Rock Your Business!