Start met strategisch denken

Gedaan met slappe inkomstenmaanden. Start met strategisch denken

De zomer is de periode om alles rustiger aan te doen. Het gevaar bestaat dat ook in je onderneming alles rustiger wordt, vooral dan op vlak van cashflow. Dat is natuurlijk geen goede zaak. “Met een goede basis zorg je voor stabiliteit in je onderneming en een goede cashflow zodat je bedrijf kan groeien”, zegt Jarno De Smet.

Jarno, zaakvoerder van Jarno De Smet – Groeistrateeg, helpt ambitieuze ondernemers zoals jou om hun bedrijf te optimaliseren en te maximaliseren. Met de juiste systemen krijg je de strategie, leads, sales, cashflow en het team om van je groeibedrijf een echte toponderneming te maken.

Als zaakvoerder van “Jarno De Smet – Groeistrateeg” geeft het me veel voldoening als ik mensen met een hobby kan helpen om van hun passie een beroep te laten maken”, zegt hij. “Dat doe ik door hen universele concepten bij te brengen. Alles wat ik hen vertel en bijbreng heb ik zelf uitgetest. Dat is heel belangrijk. Ik heb technieken, concepten en ideeën geleerd van binnen- en buitenlandse coaches en marketeers maar ik heb vooral veel zaken uitgetest. Het zijn die tips die ik doorgeef aan de ondernemers die ik begeleid, coach of bijsta als marketingstrateeg. De belangrijkste les die ik hen meegeef? Ik leer hen vooral om anders te denken. Om strategisch te denken. Want daar gaat het dikwijls mis.”

Wat is strategisch denken niet?

“Veel ondernemers verwarren strategisch denken met tactisch denken”, stelt Jarno. “Terwijl er een hemelsbreed verschil is tussen beide. Als je tactisch denkt dan doe je nu eens dit en dan eens dat. Ondernemers die tactisch aan marketing doen gaan bijvoorbeeld eenmalig ergens adverteren omdat ze gehoord hebben dat het werkt. Om dan vervolgens vast te stellen dat bij hen de resultaten uitblijven”.

Dat zoveel ondernemers zich laten leiden door tactische marketing heeft veel te maken met de sociale media, meent de bezieler van “Jarno De Smet – Groeistrateeg”. “Op sociale media worden we overspoeld door advertenties voor veelbelovende technieken. Het is verleidelijk om ze toe te passen en er volledig op in te zetten. Maar alleen technieken toepassen alléén werkt niet. Toch niet als je een echt bedrijf wil uitbouwen en ervan wil leven. Als je hoopt of verwacht dat je zo een goede cashflow krijgt voor je bedrijf dan kom je bedrogen uit.”

Wat is strategisch denken wel?

Veel eerder dan een bedrijfsbeleid dat inzet op tactische zetten en de implementatie van (nieuwe) technieken kiest Jarno ervoor om een degelijke strategie uit te stippelen. Dat doet hij dagdagelijks voor zijn klanten en daar haalt hij mooie resultaten mee. “Als je je bedrijf wil optimaliseren en je winst wil maximaliseren dan moet je strategisch denken”, zegt hij overtuigd. “Strategisch denken is bedenken wat je wil en vervolgens een stappenplan maken om die strategie te implementeren.”

Een strategie is een leidraad en helpt je bij vragen die belangrijk zijn voor je bedrijfsvoering zoals: “Hoe trek ik klanten aan?” of: “Welke richting moet ik uit met mijn bedrijf?”
“Het begint allemaal met een goed beeld van wat er al is. Wat heb je al gedaan? Wat werkt? Wat niet? Die evaluatie is het startpunt. Vervolgens is het cruciaal om te weten waar je naartoe wil met je onderneming. Van daaruit kun je een stappenplan maken voor de (verdere) groei van je bedrijf. Die stappen kun je vervolgens omzetten in acties die je kan inplannen en implementeren”.

 

Praktisch voordeel van een marketingkalender

Een handige tool die Jarno altijd gebruikt als hij ondernemers coacht is een marketingkalender. “Een marketingkalender en – plan is eigenlijk onmisbaar”, zegt hij. “Met een marketingkalender heb je als ondernemer overzicht en weet je wat je wanneer moet doen. Je ziet bijvoorbeeld wanneer je weer een mailing moet versturen. Je weet perfect wanneer je voor het laatst een mailing hebt verzonden en wanneer er een nieuwe moet zijn.”

In één adem haalt Jarno een veelgehoord bezwaar aan als het gaat om e-mailcampagnes. “Veel ondernemers zijn bang om te veel e-mails te sturen naar hun leads of klanten. Ze gaan daarbij uit van hun eigen overlopende mailbox en hebben schrik om de mailbox van anderen te vervuilen met hun bedrijfsmails.”
Ook hier is de oplossing: strategisch denken.

“Mailcampagnes mag je niet zien als ‘de mailbox van de ontvanger vervuilen”, vindt Jarno. “Met een goede mailcampagne zet je je op de kaart en positioneer je je als adviseur. Je geeft de ontvanger informatie en je voegt waarde toe. Dat is de basis van een stevige strategie voor je bedrijf: je positioneren als adviseur”.

Meer leren over mailcampagnes? Klik hier!

“Mensen kopen bij mensen die ze vertrouwen. Maar om dat vertrouwen te krijgen is er herkenning nodig en moet je dus regelmatig van je laten horen. Als je maar één keer per maand of zelfs maar één keer per kwartaal iets uitstuurt dan is dat te weinig. Dan krijg je die herkenning niet. Wees dus niet bang om een mailcampagne te bedenken en uit te zetten”.

Overzicht met een marketingkalender

Volgens Jarno is content het hart van ondernemend strategisch denken. Ook daarbij kan een marketingkalender helpen. 

“Content marketing – of waardevolle informatie geven via blogs op je website of via video’s – is heel belangrijk. Het helpt bij je positioneren en je hebt het nodig om leads te creëren. Het is belangrijk om tijd uit te trekken om die content te maken, of dat nu schrijven is of filmpjes of video’s opnemen.

Je hoeft daar trouwens niet elke week tijd voor in te plannen. Wel raad ik aan om de content voor je bedrijf te maken op bepaalde dagen die je van tevoren vastlegt. Je kan perfect één keer om de paar weken of zelfs om de paar maanden een blok uittrekken om alle content te maken. De inplanning van die content en de verspreiding ervan kun je makkelijk automatiseren. Maar het begint wel met  de dagen waarop je gaat werken aan je contentmarketing in te plannen in een marketingkalender. Ook dat maakt dus deel uit van je strategie”.

Wil je ook de strategie van je bedrijf verbeteren? Hou dan de Facebook-pagina in de gaten om te weten wanneer het volgende avondseminarie of de volgende ontbijtsessie van “Jarno De Smet – Groeistrateeg” is. Tijdens die evenementen breng ik ondernemers samen. We wisselen ideeën uit en ik geef nog meer tips en tricks die je helpen om je bedrijf te doen groeien en te optimaliseren.

Samenvatting

Wat zijn de voordelen van strategisch denken?
– overzicht en doelgerichtheid
– een doordacht stappenplan
– inzicht in de take

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts