Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

“Ik wil werken aan mijn bedrijf, maar ik kom nu al tijd te kort”

Werken aan bedrijf

Topondernemers nemen regelmatig de tijd om aan hun zaak te werken. Die tijd plannen ze in hun agenda in. Maar wat doe je als je agenda nu al overloopt? Hoe plan je tijd in om te werken aan je bedrijf?

Ik hoor het ondernemers dikwijls zeggen: “Ik heb te weinig tijd om alles te doen wat ik zou willen doen”. Dat frustreert hen. Vooral voor creatieve ondernemers met een constante stroom aan nieuwe ideeën kan tijd overhouden een onbereikbaar ideaal lijken. “Hoe doen die andere ondernemers dat toch?”, vragen ze zich af.

Overzicht en rust

Een echt geheim is het niet. Topondernemers hebben systemen waarmee ze overzicht krijgen en houden. Ook op vlak van timemanagement. Wie overzicht heeft van wat er moet gedaan worden en wie waarvoor verantwoordelijk is, krijgt rust. Rust en minder stress vormen een basis voor succes.

Die rustmomenten zijn ook nodig om aan je bedrijf in plaats van erin te kunnen werken. ‘Aan je bedrijf werken’ is tijd nemen om na te denken over je strategie, je sales en marketing, je cashflowmanagement, je personeelsbeleid…

Kortom: over alle pijlers van je onderneming.   

Afwegingen maken

Heel waardevol maar als je werkt van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en dat misschien wel zes of zeven dagen per week dan is het moeilijk om tijd te vinden om na te denken. Ik herken het. Ik heb zelf twee bedrijven gestart en ben daarnaast een heel bezige bij. En ja, ik heb daarnaast ook een gezin, familie, vrienden en hobby’s. Dat alles lukt mij door het principe van mijn mentor Jay Abraham toe te passen: ‘highest and best value of time’.

Volgens dat principe moet je bij alles afwegen waar je tijd het meest waardevol is en waar jij het meest impact kan maken? Als ondernemer heb je meest impact als je werkt aan je bedrijf. Dat kun je niet uitbesteden.

Ken je uurprijs

Als je als ondernemer vooral tijd besteedt aan administratie en offertes maken dan moet je je afvragen of dat de zaken zijn waarmee je het meest waarde creëert. Wellicht kan iemand anders dat tegen een veel lager tarief dan jij.

Daarvoor moet je eerst je eigen waarde kennen. Die bereken je als volgt: hoeveel verdien je per uur of wil je per uur verdienen? Als je geen uurtarief hebt kan dat uitdagend zijn. Als je je omzet deelt door je aantal gepresteerde uren ken je ongeveer je uurprijs. Bereken voor jezelf je uurprijs of de prijs die je per uur waard bent.

Besteed meer uit

De tweede stap is kijken aan wie je taken kan uitbesteden aan mensen met een lager uurtarief dan jijzelf. Administratie kan je bijvoorbeeld laten doen door een medewerker of door een freelancer. Of door een stagiair. Soms kan iemand die je een paar uur in de week komt helpen al voldoende zijn. Dan heb jij als ondernemer meer tijd om je te focussen op sales of teammanagement bijvoorbeeld.

Het principe ‘best value of time’ kun je trouwens ook toepassen op andere zaken dan alleen administratie. Denk bij elke taak na of jij wel degene bent die het moet doen. Jij moet je tijd spenderen aan taken en activiteiten die je bedrijf zo snel mogelijk laten groeien.

Gratis voor jou

Heb jij ook het gevoel dat je soms te veel in je bedrijf werkt en dat je te weinig of zelfs geen tijd hebt om aan je bedrijf te werken? Vraag dan een gratis strategiesessie aan om er echt werk van te maken.

In een uur tijd kijken we samen hoe jij ervoor kunt zorgen dat je niet langer alleen maar in, maar ook echt aan je bedrijf kunt werken.

Meer artikelen

Klanten
Ondernemen

Hoe jij dichter bij jouw klanten kan komen

We proberen allemaal een nauwere relatie met onze klanten te ontwikkelen zodat we van hen als het ware fans kunnen maken. Deze fans zijn klanten die herhalend bij ons aankopen en die ons ook doorverwijzen naar anderen. 

Strategisch denken

Customer Journey: van prospect naar promotor

Misschien heb je al van de ‘Customer Journey’ gehoord, misschien ook niet. Toch is dit een enorm belangrijke flow die jij als zaakvoerder of marketeer zeker moet begrijpen alsook gebruiken. 

De customer journey is het proces dat vreemden doorlopen totdat ze klant worden en hierna zelfs jouw product gaan promoten waardoor ze andere vreemden kunnen aanzetten om ook de customer journey te doorlopen. 

HR

Stage in tijden van corona!

Bij Jarno De Smet De Groeistrateeg werken we graag samen met studenten. Ze hebben een frisse en andere blik op zaken, bieden ondersteuning en zijn mee met de nieuwste marketingrages. 

Enkele maanden geleden contacteerde Virginie ons, ze had haar stage moeten annuleren omwille van corona en was haastig op zoek naar iets nieuws want ja, daar was corona. Bij Jarno De Smet hebben we haar met open armen onthaald en ervoor gezorgd dat zij een leerrijke alsook leuke stage kon ervaren. 

Social Media

Social media: how to do it?

Social media is de dag van vandaag niet meer uit onze levens weg te denken. We gebruiken het voor verscheidene doeleinden gaande van afspreken met vrienden tot het bekijken van leuke filmpjes enzovoort. Het leuke aan social media is dat het een zeer lage drempel is waardoor het eigenlijk interessant is voor iedereen, dus ook voor bedrijven. 

Vraag een gratis strategiesessie aan

Maak een afspraak voor een gratis strategiesessie. .

Jarno stelt tijdens een onlinemeeting gerichte vragen en brengt met jouw antwoorden je bedrijf in kaart.

Jij krijgt gratis tips om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Nadien bespreek je samen of je met deze Platinum Coaching Group sneller resultaat kan boeken met jouw bedrijf.

Klik op onderstaande button voor het maken van een afspraak.

Dit is de eerste stap om jouw onderneming te optimaliseren en maximaliseren