We kunnen er niet meer naast kijken. We kampen als ondernemer met stijgende energieprijzen, personeel dat duurder wordt, koopkracht die daalt en een marktgroei die vertraagt. Het is duidelijk, we komen in een recessie terecht. 

Ondanks dat er heel wat ondernemers panikeren bij het woord ‘recessie’, is dit heel normaal in onze economie. Het is dus belangrijk niet te panikeren maar de juiste mindset te houden en als ondernemer je eigen omstandigheden te creëren. Op deze manier brengt een recessie heel wat opportuniteiten met zich mee. 

Als je naast een positieve mindset ook een goede marketingstrategie creëert, dan kan je ervoor zorgen dat je zelfs tijdens een recessie succesvol kan zijn met je bedrijf.  

Een goede marketingstrategie, wat is dat dan?

Voor heel veel mensen werkt marketing niet. Af en toe iets op social media plaatsen zal niet leiden tot de resultaten die je voor ogen hebt. Wat werkt dan wel? Strategische marketing. 

Het eerste principe is: één keer iets doen, werkt nooit. Eén post, één mail, één beurs,… werkt niet. We moeten content blijven herhalen en denken in een bepaalde sequentie. 

Daarnaast is het belangrijk te weten dat volgorde erg belangrijk is. Heel wat marketeers vragen hun potentiële klant al ten huwelijk nog voor ze op een eerste date geweest zijn. Dit betekent dat ze niet strategisch werken maar ad hoc. 

Strategische marketing volgens de marketing driehoek

Om aan strategische marketing te doen, moeten we steeds rekening houden met de marketing driehoek. Die drie elementen die hier aan bod komen zijn; doelgroep, boodschap en kanaal. Deze elementen moeten op één lijn zitten.

De eerste stap is het bepalen van je doelgroep. Anders dan wat heel wat mensen denken, beperkt dit zich niet tot B2B of B2C. Wees zo specifiek mogelijk in het vastleggen van jouw ideale klant. Denk naast demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht ook aan karaktereigenschappen, passies, noden en problemen van je doelgroep. Hoe specifieker, hoe beter. 

Wanneer vaststaat wie jouw ideale klant is, kunnen we bekijken welke boodschap we willen uitsturen naar deze persoon. Een eerste vraag die we ons hierbij stellen is de volgende; ‘Wat is de pijn van je klant die je wenst op te lossen?’. Het is belangrijk uit te lichten wat jouw product of dienst écht doet voor je klant. Een volgende belangrijke vraag om te stellen is; ‘Wat is jouw unieke oplossing voor dit pijnpunt?’. Hier moet je uitlichten waarom ze bij jou moeten zijn voor de oplossing van hun probleem. En tot slot; ‘Hoe ziet jouw klant zijn leven er uit nadat de pijn is opgelost?’. Wanneer je deze drie vragen combineert, dan kom je op een one-liner die je kan gebruiken als basis voor jouw communicatie.

Tot slot moet je het juiste kanaal bepalen. Hierbij is het belangrijk dat je gebruikt maakt van een ‘power parthenon‘.  Je hebt als bedrijf verschillende pijlers waar potentiële klanten door komen. Een goede marketingstrategie steunt op zo veel mogelijk kanalen, die allemaal op een juiste manier gebruikt worden. Op deze manier creëer je heel wat waardevolle leads, en ben je niet afhankelijk van slechts één kanaal. 

De juiste volgorde aanhouden volgens de Customer Value Journey

Het is belangrijk om elk kanaal strategisch in te zetten. Zoals we eerder al zeiden moeten we zorgen voor een bepaalde sequentie en is het belangrijk een juiste volgorde aan te houden.  

Om deze juiste volgorde te bepalen volgen we de Customer Value Journey. 

De eerste fase is de ‘awareness-fase‘. Om met iemand te kunnen daten, moet die persoon uiteraard weten dat je bestaat. Zorg ervoor dat je aanwezig bent in het online landschap, zodat jouw potentiële klant een eerste oog op jou kan laten vallen. 

Daarna gaan we over naar de ‘engagement-fase‘. In deze fase beginnen potentiële klanten uw content beter te bekijken, ze lezen iets, ze bekijken een video, ze gaan een klein engagement aan.   

Vervolgens komt je ideale klant in de ‘subscribe-fase‘, waar ze hun contactgegevens achterlaten, in ruil voor iets dat voor hen waarde creëert. Denk maar aan een webinar of whitepaper. 

Wanneer we de contactgegevens ontvangen hebben, willen we een eerste date plannen met onze ideale klant. We komen dan in de ‘convert-fase‘. Dit is het eerste persoonlijke contact met je potentiële klant. 

Na die eerste date komen we bij de ‘excite-fase‘, hier moeten we ervoor zorgen dat je ideale klant zo enthousiast mogelijk is over jullie date. In deze fase belicht je dus het unieke aspect van jouw product of dienst. 

Dan zijn we aangekomen bij de fase waarbij de potentiële klant, een actieve klant wordt; de ‘ascent-fase‘. De koop wordt volbracht, je hebt er een klant bij, yes! Maar het is nog niet gedaan. het is belangrijk de klant zo lang mogelijk klant te houden, waardoor hij een ambassadeur kan worden van jouw merk in de ‘advocate- en promote-fase‘. 

Deze customer value journey kan je gebruiken voor al jouw kanalen. Het is belangrijk om geen enkele stap in het proces over te slaan, enkel zo zal jouw marketing wél werken. 

Aan de slag!

Wat moet je na het bekijken van deze video zeker onthouden? 
 
1. Behoud altijd een positieve mindset, laat negativiteit uit je omgeving jouw positieve mindset niet beïnvloeden. 
2. Eén keer iets doen werkt nooit. 
3. Houd de juiste volgorde aan. 
4. Werk een Customer Value Journey uit voor ieder kanaal om te investeren in marketing die écht werkt.

Wil jij graag nog meer te weten komen over marketingstrategie? Vraag dan snel een gratis strategiesessie aan!

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts