Hoe doe je aan e-mailmarketing zonder te overdrijven?
Een onderdeel van contentmarketing is e-mailmarketing. Via de mailbox contact houden met mensen die ingeschreven zijn op je lijst is een heel goede manier om top of mind te blijven. Door nieuwsbrieven te sturen en tips te geven onderhoud je de relatie met mensen die aangegeven hebben dat ze op de hoogte willen blijven.
Maar hoeveel keer mail je hen het best?
Veel mensen klagen over een te volle mailbox. “Ik wil minder vervuiling in mijn mailbox”, zeggen ze. En ook: “Ik krijg te veel mails. Ik zou er minder frequent willen krijgen maar anderzijds wil ik ook niet alles missen”. Herkenbaar?
Wat geldt voor de meeste mensen geldt zeker ook voor ondernemers. En voor je klanten. Het kan soms een moeilijke oefening lijken om via e-mail contact te houden met je mensen maar langs de andere kant hen ook niet te overvoeren. “Ik wil niet dat ze zich uitschrijven. Hoe pak ik dat het beste aan?”, vroeg onlangs een ondernemer me nog.
Mail om waarde te geven
Misschien vraag jij je ook af hoeveel keer je moet of mag mailen. Het principe is dat je mailt om waarde te geven. Degene die de mail krijgt kan beslissen om die mail te openen, om de mail te openen en te lezen, de mail ongeopend te bewaren of de mail te verwijderen.
Het is een goed idee om te zorgen voor een e-mailstrategie en dus een e-mailopvolgsysteem te gebruiken. Dan heb je een overzicht van wie de mail opent, bekeken heeft en geklikt heeft op een link die je in de mail hebt geplaatst.
Zorg voor een mailfunnel
Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om aan het begin van een marketingfunnel een e-book, een video of een digitaal bestand te plaatsen. Bezoekers die op je website komen kunnen hun mailadres achterlaten in ruil voor iets waardevols. Op het moment dat ze dat waardevolle iets aanvragen komen ze terecht in een serie automatische mails.
Die automatisering is belangrijk. Stel dat je wil dat mensen bijvoorbeeld naar een video van je kijken.
Je kan het dan technisch zo regelen dat als mensen niet naar de video kijken dat ze dan geen opvolgingsmail met een volgende video krijgen. Als ze de eerste al niet bekijken dan zullen ze ook niet geïnteresseerd zijn in de rest. Dan spam je hen niet.
Maar anderzijds is het ook zo dat je als ondernemer met één mail niet zal blijven hangen bij je lead. Mensen krijgen zoveel mails. Je moet er echt proberen bovenuit springen. Door regelmatig te mailen zorg je voor herkenning. Daarom is het belangrijk om wel af en toe iets van je te laten horen.
Ga aan de slag met headlines
Belangrijk is om goede headlines te geven aan je mails. Wat is een goede headline? Dat moet je uittesten. Testen en meten. Bij elke campagne die ik uitstuur bekijk ik mijn statistieken om te weten wie er de mail heeft geopend en wie heeft gereageerd. Ik raad je aan om dat ook te doen.
Ik speel altijd met mijn titels. Ik merk dat als je de voornaam van de bestemmeling in de titel zet dat er dan heel veel mensen terugmailen. Ze denken dat je de mail persoonlijk hebt gestuurd. Dat is niet zo. Het systeem doet dat. Dat is de kracht van automatisering.
Maak het persoonlijk
Ook op vlak van e-mailmarketing staat de evolutie niet stil. In 2015 was ik op een seminarie waar ik het advies hoorde om te doen alsof je een groot bedrijf bent. Dat hield onder andere in dat we geen gsm-nummer moesten vermelden maar een vast nummer om te tonen dat je groot was. Dat is nu volledig veranderd. Mensen willen nu zaken doen met mensen. De marketing is veel persoonlijker geworden. Mensen willen je gezicht zien. Vandaar ook de opkomst van de videomarketing. Met een video laat je jezelf zien. Videomarketing is bruikbaar in elke sector. Denk na of en hoe jij videomarketing kan inzetten voor je onderneming.
Help je klanten
Of je nu kiest voor videomarketing of niet: het is belangrijk om waardevolle informatie te geven. Denk na waarover je iets kan zeggen, maak er iets rond en geef dat aan de mensen op je mailinglijst en aan je volgers. Belangrijk: geef je klanten niet wat ze willen maar wel dat wat ze nodig hebben. Daar kan een verschil in zitten.
Vraag je altijd af: “Hoe kan ik mijn klant helpen?” Veel ondernemers hebben een e-book maar het kan voor jouw onderneming misschien interessanter zijn om een gratis tool weg te geven. Daar is geen algemene richtlijn voor te geven. Wat je het beste kan geven aan jouw mensen hangt af van het antwoord op de vraag: “Hoe kan ik mijn klant helpen?” Geef ze wat ze nodig hebben. Kom wel naar buiten met iets sterks. Zo positioneer je jezelf.
Onthoud wel: positionering heeft tijd nodig. Daarom heb je altijd en blijvend content nodig. Contentmarketing is iets van lange adem. Bouw ook regelmaat in. Zo blijven de mensen die je volgen en die op je e-maillijst op de hoogte en blijf jij met je onderneming top of mind.
Pak dus ook je e-mailmarketing strategisch aan. Strategisch denken staat tegenover tactisch denken. Als je tactisch te werk gaat dan mail je nu eens een keer en dan eens. Als je het daarentegen strategisch aanpakt dan bedenk je op voorhand wat je wil en maak je daar een stappenplan voor. Een marketingkalender kan daarbij helpen. Meer zelfs: het is een must voor de ondernemer die strategisch en weloverwogen aan e-mailmarketing wil gaan doen.
Maar bedenk wel: e-mailmarketing is maar één kanaal. Vertrouw niet alleen op één kanaal. Vergeet ook de andere marketingpijlers niet.
Samenvatting: e-mailmarketing
Voor een e-mailmarketing zijn volgende zaken belangrijk:
– een automatiseringssysteem zodat je weet wie je mails opent, leest en klikt
– weten met welke informatie je je klant het beste kan helpen
– regelmaat