Stage in tijden van corona?

Bij Jarno De Smet De Groeistrateeg werken we graag samen met studenten. Ze hebben een frisse en andere blik op zaken, bieden ondersteuning en zijn mee met de nieuwste marketingrages.

Enkele maanden geleden contacteerde Virginie ons, ze had haar stage moeten annuleren en was haastig op zoek naar iets nieuws want ja, daar was corona. Bij Jarno De Smet hebben we haar met open armen onthaald en ervoor gezorgd dat zij een leerrijke alsook leuke stage kon ervaren.

Zo stond ze in voor het schrijven van de blogs, dus ja, het bovenste deel is ook door haar (door mij dus) geschreven. 🙂 Wat vond ik nu zo leuk aan deze stage en wat heb ik echt bijgeleerd? Ik vertel het jullie graag zelf.

Stage in tijden van corona

Change of plans

Hi, mijn naam is Virginie Engelen. Ik ben een net afgestudeerde studente KMO-Management aan de Karel de Grote Hogeschool. In deze opleiding worden wij als studenten in kennis gesteld met alle aspecten van het ondernemerschap. Om mijn opleiding af te ronden moest ik 270 uren stage lopen, maar daar was corona. 

In de eerste plaats ging ik eigenlijk naar Brussel voor een stage in de vastgoedsector. Ik had een kot gehuurd en zou over 2 weken vertrekken toen de corona lockdown afgeroepen werd. Een stage in het vastgoed werd bijna onmogelijk daar waar er geen huisbezoeken mochten plaatsvinden en enkel lopende dossiers afgewerkt mochten worden. 

Om die reden ging ik op zoek naar een nieuwe stage en via via kwam ik bij Jarno De Smet terecht. Op een dinsdagmiddag heb ik meneer De Smet opgebeld en een uurtje daarna hadden we een intakegesprek via ZOOM, het aanbod dat ik toen kreeg was te mooi om te laten schieten. Diezelfde dag heb ik alles geregeld voor mijn nieuwe stageplek en ik was volledig ready to go. 

Corona stage met social distancing 

Mijn eerste stagedag zag er net dat beetje anders uit als normaal want ja, een stevige handdruk kwam er zeker niet aan te pas. Ik werd verwelkomt door meneer De Smet en het eerste wat mee aangeboden werd was handgel. 

Nu denkt u misschien, in tijden van corona was telewerken toch de norm? Inderdaad, dat was het zeker en dit heb ik ook gedaan, maar dit in combinatie met werk op kantoor. Het kantoor was ruim genoeg en de social distancing kon steeds gerespecteerd worden. In gevallen dat het nodig was droegen we een mondmasker en de handgel ging er goed door. 

Toch was het natuurlijk een hele andere ervaring want er mochten geen live evenementen plaatsvinden. Hierdoor moest alles online verlopen en ik werd dan al snel ingewerkt in de wereld van marketing en sales. 

Communicatie is key

Tijdens de gehele stage was communicatie enorm belangrijk. Tijdens de dagen op kantoor werden er vele korte meetings gehouden en werden er nieuwe ideeën besproken. Als stagiaire werd ik hierdoor overal sterk mee in betrokken en was ik steeds op de hoogte van het reilen en zeilen van de onderneming. Ook verschillende online webinars en ZOOM-sessies kon ik mee volgen waardoor ik steeds meer leerde over hoe dit alles in zijn werk gaat alsook hoe men communiceert via het internet. 

online meeting

Tijdens het thuiswerken ervaarde ik ook zelf hoe het is om te werken via tools zoals bijvoorbeeld ZOOM en ik moet stellen dat ik dit een geweldige uitvinding vind. Twee of meer personen worden met elkaar in verbinding gesteld en het lijkt wel of je naast elkaar zit, je kan zelfs je scherm delen zodat iedereen kan volgen, echt geweldig. 

Door het thuiswerken leerde ik om zelfstandig aan de slag te gaan en als het ware mijn plan te trekken. Bijkomend is het niet steeds even gemakkelijk om aan de verscheidene verleidingen te weerstaan, maar het moet. 

Leren door het te doen 

Als stagiaire kreeg ik enorm veel kansen bij Jarno De Smet. Tijdens mijn gehele stage stond ik in voor het sociale media beheer, dit wil dus zeggen dat ik dagelijks één of meerdere keren een post plaatste op Facebook, Instagram en LinkedIn. De posts mocht ik veelal zelf bedenken, maar moesten natuurlijk steeds in lijn zijn met de in die week geplande webinars, ZOOM-sessies, video’s, enzovoort. 

Naast de sociale media mocht ik ook de gehele website van meneer De Smet onder handen nemen. Ik zou kunnen stellen dat de nieuwe bijna onherkenbaar geworden is. 

Nu jullie weten dat ik instond voor de sociale media, blogs, website, maar ook bijvoorbeeld de verschillende mailings denken jullie misschien: “Dat moet toch enorm veel schrijfwerk geweest zijn”. Inderdaad, dat was het ook! Hele dagen lang schreef ik advertentieteksten, mails, quotes, enzovoort. Door de cursus copywriting die ik heb gevolgd op aanraden van meneer De Smet verliep dit alles wel veel vlotter, maar toch heb ik moeten bijleren door het te blijven doen. Het is namelijk zo dat ik graag schrijf, maar ook veel en voor een blog als deze is dat super want hoe langer, hoe beter, maar voor bijvoorbeeld een advertentietekst of een verslag is to the point komen toch wel belangrijk. 

Een stage in sales & marketing

Sales en marketing is iets wat me enorm interesseert. Het aspect marketing werd me op de Karel de Grote Hogeschool sterk bijgebracht daar waar het één van de belangrijkste pijlers van het ondernemerschap is. We werden ondergedompeld in de manieren van marketing, de verscheidene systemen, maar ook hoe je praktisch te werk moet gaan. 

Op vlak van sales hadden we nog niet enorm veel geleerd en het is naar mijn mening ook gewoon durven. Tijdens de stage heb ik honderden mensen opgebeld om hen kennis te laten maken met een strategiesessie en het nut hiervan. Tijdens deze toch wel koude prospectie heb ik geleerd hoe men het best omgaat met deze leads en hoe belangrijk alsook gemakkelijk het gebruik van een script is. 

G-E-W-E-L-D-I-G 

In 1 woord? Geweldig! 

Corona heeft op de kwaliteit van mijn stage eigenlijk weinig invloed gehad en ik kon mijn 3 jaren opleiding niet beter eindigen. Ik heb enorm veel bijgeleerd en was in staat om alle theoretische kennis die ik opgedaan had achter de schoolbanken om te zetten in de praktijk. 

Ik werd me er ook van bewust hoeveel er in het echte bedrijfsleven aan bod komt, dingen van wat ik destijds dacht dat ik ze nooit nog ging gebruiken. Persoonlijk vond ik het een hele eer om zo nauw betrokken te worden in de onderneming en ik voelde me echt een medewerkster. Bijkomend vond ik het enorm knap dat meneer De Smet mijn takenpakket steeds afstemde op mijn achtergrond, interesses en vaardigheden. 

En nu? 

Wel, nu ben ik als jobstudent aan de slag bij Jarno De Smet om zo nog meer bij te leren. Ook nu zet ik de taken van mijn stage verder en ben ik verantwoordelijk voor sales en marketing. 

Kortom, zoek je een bedrijf voor je stage of wil je graag als jobstudent sales en marketing werken? Ben je op zoek naar verantwoordelijkheden, groeikansen, goede begeleiding en een toffe werkomgeving? Dan moet je zeker bij Jarno De Smet zijn! 

Je komt in een wereld terecht waar sales en marketing het allerbelangrijkst zijn. Bijkomend word je begeleid door een ondernemer met ervaring die andere ondernemers helpt met groeien. Hij kan jou als student dus ook helpen om net dat stapje verder te gaan. 

Laat het ons weten! 

Studenten uit verschillende studierichtingen zijn bij ons welkom. Bij Jarno De Smet zijn wij ervan overtuigd dat stagiairs als volwaardige medewerkers aanzien moeten worden en dat ze mee deel uitmaken van het team. 

 

Interns are like not-cut diamonds; They have flaws, some of them are totally worthless, but once you cut them well, they can become something great one day. And that’s what I’m doing, I’m cutting diamonds…

Een stage of een studentenjob is naar onze mening de perfecte manier om een opleiding af te sluiten of gewoonweg om meer ervaring op te doen. Tijdens deze periode kan men als student ook echt de theorie in praktijk brengen. 

Wij als onderneming verwelkomen stagiairs en studenten met open armen want samen vormen wij een dreamteam!

Begint het te kriebelen? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren op jarno@jarnodesmet.be

Hopelijk tot binnenkort! 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts