Waarom lanceren en jezelf positioneren hand in hand gaan

Waarom lanceren en jezelf positioneren hand in hand gaan

Ondernemers zitten vaak boordevol plannen en lanceren graag iets nieuws. Een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt zetten brengt ook nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee. “Hoe positioneer ik mezelf en mijn product?” is één van die vragen.

Eén van de pijlers van een succesvolle onderneming is een goede positionering. Als mensen weten waarvoor je staat, wat je aanbod is en wat je voor je doelgroep kunt betekenen dan kunnen ze de eerste stap richting je bedrijf zetten. De juiste leads aantrekken begint met een stevige marketing. En die start al bij de lancering van je bedrijf, product of dienst. Dat weet Jarno van “Jarno De Smet – Groeistrateeg” als de beste.

“Een tijdje terug kreeg ik van Kristof die pas een online kledingwinkel was gestart webwinkel de vraag hoe hij kon zorgen voor meer webbezoekers. Het is een vraag die ik meerdere keren krijg als ik bij ondernemers ben: “Hoe maak ik mezelf bekend of hoe positioneer ik mij het best? En welk budget heb ik daarvoor nodig?” Het goede nieuws is dat er meer dan één antwoord is op die vragen dus dat je als ondernemer meerdere mogelijkheden hebt.”

 

De start

Alles begint met goed inzicht in de doelgroep en een aanbod dat afgestemd is op de behoeften van die doelgroep, zo stelt Jarno. “In het geval van de online kledingwinkel had Kristof best al goed nagedacht over zijn aanbod en zijn doelgroep. Hij richt zich met zijn webshop naar mensen met voorliefde voor design. Hij mikt op twintigers en dertigers die graag uitpakken met iets origineels. Daarvoor heeft hij een t-shirtlijn die hij met een partner ontwerpt en die hij aanbiedt als een vorm van lifestyle. Hij ontwerpt en verkoopt kwalitatieve shirts voor een nichemarkt.”

Hou rekening met alles

Zeker voor wie zich zoals Kristof richt op een (kleine) niche is het belangrijk dat je gevonden wordt door de juiste mensen. “De juiste mensen bereiken vraagt een doordachte marketing- en salesstrategie. Daar moet je een budget voor reserveren. Het is belangrijk om over die budgetbepaling goed na te denken. Bij een lancering denken veel ondernemers aan de logische kosten – de prijs voor het opzetten van een website /webshop, de productiekost, de verpakking… maar het is een veelvoorkomende fout om de lanceringskosten niet mee te nemen in de berekening.”

“Alle kosten en investeringen moeten terugverdiend worden. Daarom is een goede strategie en een doordacht plan van aanpak nodig om een nieuw product goed in de markt te zetten. Want de bedoeling is uiteindelijk winst maken”, brengt Jarno in herinnering.

Doelgroep bereiken

“Een ondernemer die iets nieuws in de markt zet moet dus eerst een helder beeld hebben van de doelgroep. Wie zijn de potentiële klanten? Wat doen ze? Wat zijn hun demografische kenmerken? Waar hebben ze nood aan?
Vervolgens is het de kunst om met die informatie in het achterhoofd stappen te zetten om die doelgroep ook echt te bereiken. Daar is niet één juiste manier voor”, zegt hij.

“Zo speelt ook de aard van het product en de manier waarop het wordt aangeboden een rol. Voor een webshop is het logisch om online marketing in te zetten, maar er zijn veel meer manieren om je product, merk of bedrijf te promoten dan alleen een nieuwe website online zetten.”

Wat kun je nog meer doen?

Als je een doelgroep hebt is het een goed idee om mensen van die doelgroep samen te brengen. “Creëer een community”, adviseert Jarno. “Een community opzetten vraagt wel inzicht in je doelgroep en ook dat je als ondernemer inspeelt op wat leden van die community belangrijk vinden.”

Video is ook een belangrijk medium in de funnel van marketing en sales, onderstreept Jarno. “Als je een tastbaar product hebt kan het interessant zijn om het ook te tonen. Niet alleen op foto maar ook op video. Met een eigen YouTube-kanaal kun je snel en makkelijk een groep YouTubers rond je bedrijf of product verzamelen. Dat is een heel goede manier om je te positioneren.”

“Een andere manier om iets te lanceren en te zorgen voor naamsbekendheid voor je aanbod is naar de mensen gaan. Het is old school-marketing maar de persoonlijke benadering werkt nog altijd heel goed.”

Tot slot moet je ook kijken naar je aanbod zelf, geeft Jarno nog mee. “Als je, zoals Kristof uit ons voorbeeld, een creatief concept of product hebt dat je wil lanceren dan is het een goed idee om te zorgen voor een originele lancering. Doe eens iets opvallends. Iets stoms misschien. Maar doe vooral iets out of the box. Iets dat past bij je product, bij je merk en bij je doelgroep. Zo verhoog je je kansen aanzienlijk”.

Kun je nog hulp gebruiken bij de positionering van je bedrijf of wil je graag weten hoe je bedrijf kunt optimaliseren en je winst maximaliseren?

Samenvatting

Voor een goede positionering zijn volgende zaken belangrijk:
– inzicht in de doelgroep
– een duidelijke strategie
– de juiste kanalen gebruiken

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts