Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Waarom lanceren en jezelf positioneren hand in hand gaan

Waarom lanceren en jezelf positioneren hand in hand gaan

Ondernemers zitten vaak boordevol plannen en lanceren graag iets nieuws. Een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt zetten brengt ook nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee. “Hoe positioneer ik mezelf en mijn product?” is één van die vragen.

Eén van de pijlers van een succesvolle onderneming is een goede positionering. Als mensen weten waarvoor je staat, wat je aanbod is en wat je voor je doelgroep kunt betekenen dan kunnen ze de eerste stap richting je bedrijf zetten. De juiste leads aantrekken begint met een stevige marketing. En die start al bij de lancering van je bedrijf, product of dienst. Dat weet Jarno van “Jarno De Smet – Groeistrateeg” als de beste.

“Een tijdje terug kreeg ik van Kristof die pas een online kledingwinkel was gestart webwinkel de vraag hoe hij kon zorgen voor meer webbezoekers. Het is een vraag die ik meerdere keren krijg als ik bij ondernemers ben: “Hoe maak ik mezelf bekend of hoe positioneer ik mij het best? En welk budget heb ik daarvoor nodig?” Het goede nieuws is dat er meer dan één antwoord is op die vragen dus dat je als ondernemer meerdere mogelijkheden hebt.”

 

De start

Alles begint met goed inzicht in de doelgroep en een aanbod dat afgestemd is op de behoeften van die doelgroep, zo stelt Jarno. “In het geval van de online kledingwinkel had Kristof best al goed nagedacht over zijn aanbod en zijn doelgroep. Hij richt zich met zijn webshop naar mensen met voorliefde voor design. Hij mikt op twintigers en dertigers die graag uitpakken met iets origineels. Daarvoor heeft hij een t-shirtlijn die hij met een partner ontwerpt en die hij aanbiedt als een vorm van lifestyle. Hij ontwerpt en verkoopt kwalitatieve shirts voor een nichemarkt.”

Hou rekening met alles

Zeker voor wie zich zoals Kristof richt op een (kleine) niche is het belangrijk dat je gevonden wordt door de juiste mensen. “De juiste mensen bereiken vraagt een doordachte marketing- en salesstrategie. Daar moet je een budget voor reserveren. Het is belangrijk om over die budgetbepaling goed na te denken. Bij een lancering denken veel ondernemers aan de logische kosten – de prijs voor het opzetten van een website /webshop, de productiekost, de verpakking… maar het is een veelvoorkomende fout om de lanceringskosten niet mee te nemen in de berekening.”

“Alle kosten en investeringen moeten terugverdiend worden. Daarom is een goede strategie en een doordacht plan van aanpak nodig om een nieuw product goed in de markt te zetten. Want de bedoeling is uiteindelijk winst maken”, brengt Jarno in herinnering.

Doelgroep bereiken

“Een ondernemer die iets nieuws in de markt zet moet dus eerst een helder beeld hebben van de doelgroep. Wie zijn de potentiële klanten? Wat doen ze? Wat zijn hun demografische kenmerken? Waar hebben ze nood aan?
Vervolgens is het de kunst om met die informatie in het achterhoofd stappen te zetten om die doelgroep ook echt te bereiken. Daar is niet één juiste manier voor”, zegt hij.

“Zo speelt ook de aard van het product en de manier waarop het wordt aangeboden een rol. Voor een webshop is het logisch om online marketing in te zetten, maar er zijn veel meer manieren om je product, merk of bedrijf te promoten dan alleen een nieuwe website online zetten.”

Wat kun je nog meer doen?

Als je een doelgroep hebt is het een goed idee om mensen van die doelgroep samen te brengen. “Creëer een community”, adviseert Jarno. “Een community opzetten vraagt wel inzicht in je doelgroep en ook dat je als ondernemer inspeelt op wat leden van die community belangrijk vinden.”

Video is ook een belangrijk medium in de funnel van marketing en sales, onderstreept Jarno. “Als je een tastbaar product hebt kan het interessant zijn om het ook te tonen. Niet alleen op foto maar ook op video. Met een eigen YouTube-kanaal kun je snel en makkelijk een groep YouTubers rond je bedrijf of product verzamelen. Dat is een heel goede manier om je te positioneren.”

“Een andere manier om iets te lanceren en te zorgen voor naamsbekendheid voor je aanbod is naar de mensen gaan. Het is old school-marketing maar de persoonlijke benadering werkt nog altijd heel goed.”

Tot slot moet je ook kijken naar je aanbod zelf, geeft Jarno nog mee. “Als je, zoals Kristof uit ons voorbeeld, een creatief concept of product hebt dat je wil lanceren dan is het een goed idee om te zorgen voor een originele lancering. Doe eens iets opvallends. Iets stoms misschien. Maar doe vooral iets out of the box. Iets dat past bij je product, bij je merk en bij je doelgroep. Zo verhoog je je kansen aanzienlijk”.

Kun je nog hulp gebruiken bij de positionering van je bedrijf of wil je graag weten hoe je bedrijf kunt optimaliseren en je winst maximaliseren?

Samenvatting

Voor een goede positionering zijn volgende zaken belangrijk:
– inzicht in de doelgroep
– een duidelijke strategie
– de juiste kanalen gebruiken

Meer artikelen

Ondernemen

Groeien, hoe doe je dat?

Als ondernemer zal je je al meerdere malen afgevraagd hebben wat de beste manier is om jouw bedrijf te laten groeien. Je wil verder gaan en bent klaar om de volgende stap te zetten, maar de vraag is natuurlijk hoe doe je dat?

Rock Your Business

RYB: De kracht van visualisatie

Velen onder jullie vragen zich waarschijnlijk wel eens af wat je nu net moet doen om jouw droom te verwezenlijken. Misschien wil je wel een kasteel, een groot stuk grond, veel tijd met familie, een nieuwe auto, een groot feest, enzovoort.

Rock Your Business

RYB: Hire slow, fire fast! Het ontslag en de aanwerving

Deze episode staat in het teken van het ontslag en hoe je dit kan vermijden door een goede aanwervingsprocedure. Het zijn nog steeds moeilijke tijden en we zitten in recessie. Als we de actualiteit volgen horen we dat grote bedrijven zoals Brussels Airlines heel wat medewerkers moeten laten gaan. Er is dus zeker een kans dat ook jij enkele personen zal moeten ontslaan. Dit is natuurlijk geen leuk gesprek en je moet dit niet doen zoals de illustratie.

Ondernemen

Wat is een business coach?

Een business coach is een persoon die jou helpt om op zoek te gaan naar de groei die jij langs de kant laat liggen. Hij of zij helpt jou bij jouw strategisch plan en zal helpen bij het opstellen van concrete en haalbare doelstellingen. Dit alles klinkt misschien niet moeilijk en je kan het misschien allemaal zelf, maar heb jij ooit al een groot sporter gezien zonder coach?

Vraag een gratis strategiesessie aan

Maak een afspraak voor een gratis strategiesessie. .

Jarno stelt tijdens een onlinemeeting gerichte vragen en brengt met jouw antwoorden je bedrijf in kaart.

Jij krijgt gratis tips om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Nadien bespreek je samen of je met deze Platinum Coaching Group sneller resultaat kan boeken met jouw bedrijf.

Klik op onderstaande button voor het maken van een afspraak.

Dit is de eerste stap om jouw onderneming te optimaliseren en maximaliseren