Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Waarom lanceren en jezelf positioneren hand in hand gaan

Waarom lanceren en jezelf positioneren hand in hand gaan

Ondernemers zitten vaak boordevol plannen en lanceren graag iets nieuws. Een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt zetten brengt ook nieuwe uitdagingen en vragen met zich mee. “Hoe positioneer ik mezelf en mijn product?” is één van die vragen.

Eén van de pijlers van een succesvolle onderneming is een goede positionering. Als mensen weten waarvoor je staat, wat je aanbod is en wat je voor je doelgroep kunt betekenen dan kunnen ze de eerste stap richting je bedrijf zetten. De juiste leads aantrekken begint met een stevige marketing. En die start al bij de lancering van je bedrijf, product of dienst. Dat weet Jarno van “Jarno De Smet – Groeistrateeg” als de beste.

“Een tijdje terug kreeg ik van Kristof die pas een online kledingwinkel was gestart webwinkel de vraag hoe hij kon zorgen voor meer webbezoekers. Het is een vraag die ik meerdere keren krijg als ik bij ondernemers ben: “Hoe maak ik mezelf bekend of hoe positioneer ik mij het best? En welk budget heb ik daarvoor nodig?” Het goede nieuws is dat er meer dan één antwoord is op die vragen dus dat je als ondernemer meerdere mogelijkheden hebt.”

 

De start

Alles begint met goed inzicht in de doelgroep en een aanbod dat afgestemd is op de behoeften van die doelgroep, zo stelt Jarno. “In het geval van de online kledingwinkel had Kristof best al goed nagedacht over zijn aanbod en zijn doelgroep. Hij richt zich met zijn webshop naar mensen met voorliefde voor design. Hij mikt op twintigers en dertigers die graag uitpakken met iets origineels. Daarvoor heeft hij een t-shirtlijn die hij met een partner ontwerpt en die hij aanbiedt als een vorm van lifestyle. Hij ontwerpt en verkoopt kwalitatieve shirts voor een nichemarkt.”

Hou rekening met alles

Zeker voor wie zich zoals Kristof richt op een (kleine) niche is het belangrijk dat je gevonden wordt door de juiste mensen. “De juiste mensen bereiken vraagt een doordachte marketing- en salesstrategie. Daar moet je een budget voor reserveren. Het is belangrijk om over die budgetbepaling goed na te denken. Bij een lancering denken veel ondernemers aan de logische kosten – de prijs voor het opzetten van een website /webshop, de productiekost, de verpakking… maar het is een veelvoorkomende fout om de lanceringskosten niet mee te nemen in de berekening.”

“Alle kosten en investeringen moeten terugverdiend worden. Daarom is een goede strategie en een doordacht plan van aanpak nodig om een nieuw product goed in de markt te zetten. Want de bedoeling is uiteindelijk winst maken”, brengt Jarno in herinnering.

Doelgroep bereiken

“Een ondernemer die iets nieuws in de markt zet moet dus eerst een helder beeld hebben van de doelgroep. Wie zijn de potentiële klanten? Wat doen ze? Wat zijn hun demografische kenmerken? Waar hebben ze nood aan?
Vervolgens is het de kunst om met die informatie in het achterhoofd stappen te zetten om die doelgroep ook echt te bereiken. Daar is niet één juiste manier voor”, zegt hij.

“Zo speelt ook de aard van het product en de manier waarop het wordt aangeboden een rol. Voor een webshop is het logisch om online marketing in te zetten, maar er zijn veel meer manieren om je product, merk of bedrijf te promoten dan alleen een nieuwe website online zetten.”

Wat kun je nog meer doen?

Als je een doelgroep hebt is het een goed idee om mensen van die doelgroep samen te brengen. “Creëer een community”, adviseert Jarno. “Een community opzetten vraagt wel inzicht in je doelgroep en ook dat je als ondernemer inspeelt op wat leden van die community belangrijk vinden.”

Video is ook een belangrijk medium in de funnel van marketing en sales, onderstreept Jarno. “Als je een tastbaar product hebt kan het interessant zijn om het ook te tonen. Niet alleen op foto maar ook op video. Met een eigen YouTube-kanaal kun je snel en makkelijk een groep YouTubers rond je bedrijf of product verzamelen. Dat is een heel goede manier om je te positioneren.”

“Een andere manier om iets te lanceren en te zorgen voor naamsbekendheid voor je aanbod is naar de mensen gaan. Het is old school-marketing maar de persoonlijke benadering werkt nog altijd heel goed.”

Tot slot moet je ook kijken naar je aanbod zelf, geeft Jarno nog mee. “Als je, zoals Kristof uit ons voorbeeld, een creatief concept of product hebt dat je wil lanceren dan is het een goed idee om te zorgen voor een originele lancering. Doe eens iets opvallends. Iets stoms misschien. Maar doe vooral iets out of the box. Iets dat past bij je product, bij je merk en bij je doelgroep. Zo verhoog je je kansen aanzienlijk”.

Kun je nog hulp gebruiken bij de positionering van je bedrijf of wil je graag weten hoe je bedrijf kunt optimaliseren en je winst maximaliseren?

Samenvatting

Voor een goede positionering zijn volgende zaken belangrijk:
– inzicht in de doelgroep
– een duidelijke strategie
– de juiste kanalen gebruiken

Meer artikelen

Klanten
Ondernemen

Hoe jij dichter bij jouw klanten kan komen

We proberen allemaal een nauwere relatie met onze klanten te ontwikkelen zodat we van hen als het ware fans kunnen maken. Deze fans zijn klanten die herhalend bij ons aankopen en die ons ook doorverwijzen naar anderen. 

Strategisch denken

Customer Journey: van prospect naar promotor

Misschien heb je al van de ‘Customer Journey’ gehoord, misschien ook niet. Toch is dit een enorm belangrijke flow die jij als zaakvoerder of marketeer zeker moet begrijpen alsook gebruiken. 

De customer journey is het proces dat vreemden doorlopen totdat ze klant worden en hierna zelfs jouw product gaan promoten waardoor ze andere vreemden kunnen aanzetten om ook de customer journey te doorlopen. 

HR

Stage in tijden van corona!

Bij Jarno De Smet De Groeistrateeg werken we graag samen met studenten. Ze hebben een frisse en andere blik op zaken, bieden ondersteuning en zijn mee met de nieuwste marketingrages. 

Enkele maanden geleden contacteerde Virginie ons, ze had haar stage moeten annuleren omwille van corona en was haastig op zoek naar iets nieuws want ja, daar was corona. Bij Jarno De Smet hebben we haar met open armen onthaald en ervoor gezorgd dat zij een leerrijke alsook leuke stage kon ervaren. 

Social Media

Social media: how to do it?

Social media is de dag van vandaag niet meer uit onze levens weg te denken. We gebruiken het voor verscheidene doeleinden gaande van afspreken met vrienden tot het bekijken van leuke filmpjes enzovoort. Het leuke aan social media is dat het een zeer lage drempel is waardoor het eigenlijk interessant is voor iedereen, dus ook voor bedrijven. 

Vraag een gratis strategiesessie aan

Maak een afspraak voor een gratis strategiesessie. .

Jarno stelt tijdens een onlinemeeting gerichte vragen en brengt met jouw antwoorden je bedrijf in kaart.

Jij krijgt gratis tips om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Nadien bespreek je samen of je met deze Platinum Coaching Group sneller resultaat kan boeken met jouw bedrijf.

Klik op onderstaande button voor het maken van een afspraak.

Dit is de eerste stap om jouw onderneming te optimaliseren en maximaliseren