Social media: How to do it?!
Social media is de dag van vandaag niet meer uit onze levens weg te denken. We gebruiken het voor verscheidene doeleinden gaande van afspreken met vrienden tot het bekijken van leuke filmpjes enzovoort. Het leuke aan social media is dat het een zeer lage drempel is waardoor het eigenlijk interessant is voor iedereen, dus ook voor bedrijven.
Voor bedrijven is het enorm interessant om actief te zijn op social media om zo in nauw contact te staan met (potentiële) klanten. Door dagdagelijks te posten geef je hen een blik achter de schermen en dit zal zeker geapprecieerd worden.
Welke social media kanalen zijn er?
Wel zoals u ongetwijfeld al weet zijn er vele kanalen beschikbaar. Toch is elk kanaal anders en worden ze voor andere doeleinden gebruikt. Het is dan ook de kunst om het juiste kanaal te kiezen om jouw boodschap over te brengen zodat je een zo groot als mogelijk publiek kan aantrekken. Bijkomend moet je ook bekijken op welk kanaal jouw klanten actief zijn want enkel zo kan je op de juiste manier targetten en die personen aantrekken die je wil aantrekken.
Het is belangrijk om voldoende kennis te vergaren vooraleer je begint met posten op één van deze kanalen. Het is namelijk belangrijk om de juiste manier van werken te gebruiken om er zo voor te zorgen dat je gezien zal worden.
Facebook:
Het meest gekende sociale mediakanaal is Facebook. Dit sociale mediakanaal dat opgericht werd in 2004 door Mark Zuckerberg telde in 2018 zo’n 2,27 miljard gebruikers die maandelijks actief zijn. In België zouden er zo een 7,1 miljoen actieve gebruikers zijn, dit komt neer op 62% van de gehele Belgische bevolking. Door dit kanaal te gebruiken kan je dus een zeer groot aantal personen bereiken en dit op een zeer laagdrempelige manier.
Facebook is een enorm sterk kanaal waar interactie belangrijk is. Het is dus van het allergrootste belang dat jij content deelt die interessant is voor jouw volgers zodat zij liken, reageren en delen. Doordat er interactie is met jouw post zal Facebook dit als relevant beschouwen en zal dit op meer personen hun nieuwsoverzicht verschijnen.
Te veel termen?
Ik verklaar me even nader! De termen liken, reageren en delen spreken voor zich, personen gaan iets leuk vinden, een commentaar typen of ze gaan het delen met hun vrienden of volgers. Het nieuwsoverzicht is dat deel van Facebook waar alle berichten van een persoon zijn connecties samenkomen, hier worden eveneens advertenties van bedrijven die hiervoor betalen getoond.
Zoals ik reeds zei is het belangrijk om als relevant te worden beschouwd, hierdoor is het belangrijk om een strategie te ontwikkelen voor jouw social media. Het is dus van groot belang dat je niet zomaar iets post, maar dat je voldoende nadenkt zodat je weet dat jouw post aandacht zal trekken.
Je hebt waarschijnlijk ook al wel gehoord van adverteren op Facebook. Indien je dit gaat doen zal je betalen om jouw post meer te laten zien en zo meer personen aan te spreken. Jouw post zal hierdoor ook getoond worden op de nieuwsoverzichten van personen met wie jij momenteel nog geen enkele connectie hebt. Dit is natuurlijk zeer interessant als je op zoek bent naar nieuwe potentiële klanten of je wil jouw klantenbestand uitbreiden door middel van een lead-generator.
Let wel op dat je ook hier zeker bekijkt wie jij wil aanspreken, want geloof mij het is zeker niet interessant om heel de wereld of heel België als doelgroep op te geven. Als onderneming is het interessant om te kijken waar jij klanten wil sprokkelen. Misschien ben je wel een broodjeszaak in de stad, wel dan is het interessant om voornamelijk in die stad te adverteren. Als je daarentegen een Antwerps bedrijf bent die graag klanten uit West-Vlaanderen wil aantrekken is het interessant om zowel op Antwerpen als op West-Vlaanderen te targetten. Door dus te bekijken waar het relevant is om te adverteren zal jouw post meer getoond worden aan personen die mogelijks een potentiële klant kunnen worden.
Zet jij al voldoende in op marketing? Kom het te weten tijdens een gratis strategiesessie!
Instagram:
Op het sociale mediakanaal Instagram is het voornamelijk belangrijk om mooie beelden te delen. Hier telt het motto: “Een beeld zegt meer dan 1000 woorden”. Het is dus wel enorm belangrijk om beelden te delen die relevant zijn voor jouw onderneming. Bijkomend wil het oog ook wat en je zal dus zeker moeten nadenken over wat voor foto je gaat delen en of deze wel past op jouw feed. Het is eveneens interessant om op Instagram voldoende te posten in de stories zodat personen jou zien als ze de applicatie openen.
Weer zoveel termen
Instagram is een mediakanaal waar foto’s en korte video’s gedeeld kunnen worden. Jouw feed is jouw profiel en hier komen alle foto’s en video’s die je reeds gedeeld hebt samen, hierdoor is het belangrijk dat deze samenpassen om de huisstijl van het profiel te behouden. Tot slot zijn de stories korte video’s die je deelt voor 24 uur. Deze video’s kunnen bijgevolg bekeken worden door de personen die jou volgen.
Als bedrijf zou ik aanraden om een bedrijfsprofiel aan te maken. Door dit te doen krijg je inzicht in de statistieken en kan je beter opvolgen wie met jouw gedeelde berichten in interactie gaat. Je kan eveneens bekijken welk geslacht deze personen hebben, waar ze wonen en wat hun leeftijd is. Deze inzichten kunnen jou zeker helpen bij het targetten.
Omdat Instagram voor velen onder ons nog een eerder nieuw gegeven is en het voornamelijk geassocieerd wordt met de generatie Z, maar niets is minder waar. Dit sociale mediakanaal is momenteel enorm hot en het zou zonde zijn om als bedrijf niet mee te gaan in deze trend.
Op Instagram kan jij jouw onderneming op een andere manier laten zien en zullen jouw (potentiële) klanten een andere kijk krijgen op het reilen en zeilen van jouw bedrijf.
LinkedIn:
LinkedIn is het perfecte kanaal om een netwerk op te bouwen, kennis te delen met anderen, maar ook om op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers. Zoals geweten richt LinkedIn zich op professionele gebruikers en is het eigenlijk het grootste professionele netwerk ter wereld. Bijkomend is het enorm makkelijk om te netwerken en met anderen te connecteren.
Je kan op LinkedIn een persoonlijk profiel aanmaken of een bedrijfspagina. Op deze pagina’s deel je best kennis en ga je in interactie met anderen.
In tegenstelling tot Facebook en Instagram is adverteren op LinkedIn zeker niet voor iedereen toegankelijk. Hier is het zeer belangrijk om te bekijken wie jouw doelgroep is en of zij actief zijn op dit kanaal. Als je bijvoorbeeld bedrijven wil aanspreken is LinkedIn zeker aangeraden, wil je kledij verkopen een particulieren, kies dan voor Facebook of Instagram.
YouTube:
Youtube is ons allen niet onbekend en is het is het belangrijkste kanaal voor het delen van videocontent. Als jouw sector het toelaat zou ik zeker aanraden om een profiel aan te maken op YouTube en hier voldoende content op te delen. Zeker in tijden van corona is het interessant om jouw klant te voorzien van bijvoorbeeld video’s over producten of maak eens een rondleiding door jouw bedrijf. Klanten houden zoals ik reeds zei van een blik achter de schermen dus dit is zeker interessant.
Het is wel zo dat YouTube graag video’s ziet verschijnen van ongeveer één uur lang, natuurlijk weet ik dat dit niet steeds mogelijk is, maar het is zeker het proberen waard.
Als je bijvoorbeeld een kledingzaak hebt is het interessant om in deze tijden een modeshow te lopen met jouw nieuwe collectie en dit dan te delen op YouTube. Natuurlijk kan je hierna ook de link delen op jouw andere sociale mediakanalen. Heb je een restaurant, maak dan eens een kookvideo en laat zien hoe jij in jouw keuken te werk gaat.
TikTok:
TikTok is het nieuwste social mediakanaal en momenteel is het nog bezig met zijn opmars te maken. Het wordt nog veelal gebruikt door particulieren en dit in het bijzonder jongeren. Toch zien we hier een duidelijke verandering. Tot over enkele maanden waren het enkel kinderen die actief waren op dit kanaal, momenteel wagen ook volwassen hun kans en dit werkt zeker en vast. Ik zie dus zeker ook mogelijkheden voor bedrijven om op dit kanaal actief te zijn. De content die gedeeld wordt op dit kanaal zijn korte video’s die eigenlijk in 15 seconden alles moeten zeggen.
Als je TikTok wil gebruiken voor jouw social media strategie raad ik ten eerste aan om een Pro account te nemen. Dit is gratis en je krijgt er net zoals bij het bedrijfsprofiel van Instagram inzage in verscheidene statistieken. Bijkomend is het op Instagram enorm belangrijk om hashtags te gebruiken om zo de juiste personen aan te spreken. Als je het toch allemaal wat te spannend vindt kan je ook een influencer inschakelen die jouw product of dienst zal promoten, maar hier later meer over.
Influencer marketing
Influencer-marketing is een eerder nieuwe vorm van marketing waarbij men als bedrijf de hulp gaat inschakelen van invloedrijke mensen om zo nieuwe potentiële klanten. Een influencer is iemand die zeer actief is op social media en die een groot aantal volgers heeft. Deze personen delen hun leven, ervaring, maar ook hun mening over producten. Dit soort marketing is eigenlijk zeer interessant omdat je een influencer kan kiezen die bij jouw onderneming past en welke zijn of haar volgers passen in het plaatje van jouw ideale klant.
Een influencer zoeken die bij jouw onderneming past is natuurlijk niet zo gemakkelijk daar waar er enorm veel zijn en het is belangrijk om net diegene te vinden die perfect is voor jouw bedrijf.
Ten eerste wil ik aanhalen dat het belangrijk is om een micro-influencer aan te spreken, deze personen hebben meer dan 10.000 volgers en ze kunnen hierdoor een gerichter publiek aanspreken. Ik vertel dit omdat personen vaak denken aan Kim Kardashian, Kylie Jenner, Enzo Knol, enzovoort wanneer er over influencers gesproken wordt. Deze personen zijn macro-influencers en zij zijn eigenlijk te groot voor een samenwerking als Belgische KMO.
Als bedrijf kan je zelfstandig op zoek gaan naar een influenceer door gewoonweg te zoeken op de sociale mediakanalen. Dit is natuurlijk een eerder lang en intensief proces daar waar je verscheidene analyses zal moeten maken alsook studies om zo verschillende influencers ten opzichte van elkaar te vergelijken om zo diegene te kiezen die perfect bij jouw bedrijf past.
Om dit proces te vergemakkelijken kan je ook gebruik maken van een website zoals bijvoorbeeld Snikpic, ook wel bekend onder de naam ‘Tinder van de influencers’. Op dit platform kan jij als onderneming op een gerichte manier op zoek gaan naar de perfecte influencer.
Als u meer wilt weten over de influencer waarmee u contact wilt opnemen of als u liever een aantal van hen wilt vergelijken, is het de moeite waard om de IMB (Influencer Market Benchmark) te gebruiken. Met deze benchmark kunt u zien hoe de influencer zich op de markt gedraagt in vergelijking met uw concurrenten. De IMB scant echt de helemarkt en stelt u in staat om nieuwe profielen te ontdekken, maar ook degenen die reeds met uw concurrenten werken.
Als je eenmaal de juiste influencer hebt gevonden, is het eenvoudig om de campagnes aan te passen aan de doelgroep en dus alleen de juiste mensen aan te spreken. De inhoud die door influencers gedeeld wordt is altijd natuurlijk en authentiek en zal bijdragen aan uw naamsbekendheid. In tegenstelling tot de verwachtingen is het het beste om de influencer te laten kiezen hoe hij of zij de campagne zal creëren. Deze persoon weet precies hoe het moet.
Bekijk samen met Jarno hoe jij meer kan inzetten op social media!
Social media strategie
Als groeistrateeg raad ik zoals reeds eerder vermeld aan om een duidelijke strategie op te maken om zo structuur te brengen in jouw social media activiteiten. Het is totaal niet aangeraden om gewoon maar wat te proberen.
Ten eerste is het belangrijk om te bepalen wat jij met jouw social media wil bereiken. Wil je gaan voor meer merkbekendheid, wil je meer leads of wil je klantloyaliteit? Het is belangrijk om dit vast te stellen want jouw bijdragen op de kanalen zullen gepasseerd zijn op datgene dat je graag wil bereiken.
Ten tweede moet je concreet en duidelijk maken wie jouw publiek is en wie jij wil aanspreken via de sociale media kanalen. Ik raad aan om wat rond te snuffelen op de kanalen en zo enkele profielen te ontdekken die jouw maatstaf zijn voor jouw ideale klant. Als je bijvoorbeeld ecologische producten verkoop ga je best eens op zoek naar profielen die dat ecologische uitstralen.
Ten derde is het zeer belangrijk om duidelijk te maken hoe jij wil overkomen en hoe jij wil dat jouw profiel er gaat uitzien. Net zoals jouw website moeten jouw sociale media profielen ook een duidelijke huisstijl hebben en mag het zeker geen warboel zijn.
Tot slot ga je best bepalen op welke kanalen jij jouw focus gaat leggen. Het is zeker niet de bedoeling dat je sommige kanalen gewoonweg niet gaat gebruiken, maar ik raad aan toch enkelen uit te kiezen waar jij echt jouw focus op wil gaan leggen.
Leer hier meer over het belang van een sociale media strategie.
Social media plan
Een social media plan gaat in tegenstelling tot de strategie dieper in op het operationele. In dit plan ga je bepalen wat jij wil bereiken, welke boodschap je gaat overbrengen, hoe je dit gaat doen en hoe je deze boodschap gaat verpakken. Bijkomend ga je beslissen welk kanaal je voor die bepaalde post gebruikt en wanneer je de post gaat delen.
Op vele vlakken overlapt het dus met de strategie, maar hier zal je de theorie omzetten in de praktijk.
Een planning of contentkalender maken is zeker interessant en dit kan jouw onderneming enige structuur geven. Het is namelijk zo dat je geregeld moet posten, liefst zelfs 1 maal per dag. Als je namelijk plant van maar 2 keer per maand te posten zal je voor de kanalen volledig irrelevant zijn en zal je gewoonweg nooit getoond worden.
Het is dus belangrijk om zeer veel content te creëeren en deze ook te delen op jouw verscheidene profielen.
Wil je meer te weten komen over hoe jij sociale media kan implementeren in jouw bedrijfsstrategie? Of wil je eens een 1-op-1 gesprek? Aarzel dan zeker niet om een gratis strategiesessie aan te vragen via volgende knop!