Groeien, hoe doe je dat?
Als ondernemer zal je je al meerdere malen afgevraagd hebben wat de beste manier is om jouw bedrijf te laten groeien. Je wil verder gaan en bent klaar om de volgende stap te zetten, maar de vraag is natuurlijk hoe doe je dat?
Wel weet dat het niet vanzelfsprekend gaat en dat het tijd en inspanning zal vergen om ervoor te zorgen dat jouw onderneming zal groeien. Je moet op een gestructureerde wijze te werk gaan om ervoor te zorgen dat je niet gewoonweg vele ideeën produceert zonder er daarna nog iets mee te doen.
Groeien door gebruik te maken van de vijf pijlers van ondernemen
1 Strategie
Alles begint met een concrete en duidelijke strategie: waar wil jij naartoe en hoe plan je dat te doen? Een strategisch plan spreidt zich van jouw visie tot de doelen die jij op korte termijn wil behalen.
Jouw visie is eigenlijk waar je binnen dit en tien jaar wil staan. Wat is de toekomstdroom van jouw onderneming en welke bijdrage wil je leveren aan de maatschappij? Als je de visie gaat opstellen zal je beschrijven wat je wil bereiken, dit steeds rekeninghoudend met de kernwaarden van het bedrijf.
Om het duidelijk te stellen geef ik een voorbeeld van een visie die gewoonweg alles zegt. Ikea, ons allen niet onbekend heeft als visie: “Een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.” Ikea streeft er dus naar om een aangenaam en gemakkelijk dagelijks leven te creëeren voor alle soorten mensen, met alle soorten beroepen en dit uit alle inkomstenklassen.
Als jij jouw visie klaar en duidelijk hebt is het belangrijk om deze om te gaan zetten naar doelen op drie tot vijf jaar. Deze doelen zijn veel concreter dan de visie daar waar je jouw gewenste omzet, winst, aantal personeelsleden enzovoort zal bepalen. Bijkomend zal jij jouw KPI’s of beter bekend als de key performance indicators of kritieke prestatie-indicatoren vaststellen. Deze kpi’s zal je gebruiken om jouw succes te meten en te kunnen bekijken hoe ver je staat met het bereiken van jouw langetermijndoelstellingen.
Enkele voorbeelden van KPI’s:
- Aantal medewerkers
- Aantal partnerships
- Omzet
- Winst
- Conversieratio van jouw website
- Aantal nieuwe klanten
Nadat je jouw doelstellingen op drie tot vijf jaar duidelijk hebt gesteld zal je deze gaan vertalen in doelen op één jaar. Deze doelen zijn zeer concreet en ook hier zal je gebruik maken van KPI’s. Bijkomend zal je gaan analyseren welke initiatieven je moet ondernemen om deze doelstellingen te bereiken. De acties die je moet ondernemen vertaal je dan op zijn beurt in een 90-dagenplan.
Maar, denk niet dat het bij dit alles stopt! Nee, het is belangrijk om op regelmatige basis na te gaan of dit alles nog klopt en of er geen aanpassingen nodig zijn. Een actieplan als dit moet je aanpassen naar de nieuwe wensen van de consument en naar mogelijke veranderingen in de markt. Het is belangrijk om als ondernemer tijd vrij te maken om over jouw onderneming na te denken zodat je kan bijsturen waar nodig.
2 Marketing
Op vlak van marketing is het belangrijk om jouw ideale klant aan te trekken die met plezier jouw product zal betalen. Aan de hand van een krachtig lead generation-systeem zal je continu nieuwe potentiële klanten aantrekken die weet hebben van de waarde van jouw aanbod.
Marketing gaat dus veel verder dan adverteren want het gaat niet enkel over het aantrekken van publiek, nee, je moet de juiste klanten aantrekken. Nu is natuurlijk de vraag, wie is jouw ideale klant en hoe kan ik deze personen overtuigen om mijn product te kopen?
Wel dit kan je doen aan de hand van een persona. Een persona is een gedetailleerde voorstelling van jouw klant. Je gaat de belangrijkste kenmerken van klanten samenvoegen om zo een beeld te krijgen van jouw ideale klant. Voor het opstellen van zo een persona heb je verscheidene persoonlijke kenmerken nodig van jouw ideale klant zoals bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en gezinssituatie. Bijkomend ga je analyseren wat voor werk deze persoon doet en welk inkomen hij of zij heeft.
Enkele ondernemers zullen nu denken: “Ik heb meer dan één ideale klant, wat nu?”. Wel zeer simpel, dan zal je verschillende persona’s op moeten stellen.
Bij het opstellen van een persona is het belangrijk om volledig in de persoon te kruipen en zeer gedetailleerd te gaan nadenken. Je moet jouw ideale klant echt leren kennen om er zo voor te zorgen dat je te weten komt wie ze zijn, hoe ze denken en welke uitdagingen dat ze hebben. Door dit te weten kan je beter gaan targetten en kan je waarde gaan toevoegen.
Meer te weten komen over marketing? Klik hier!
3 sales
Door middel van een sterk marketingsysteem zal je potentiële klanten als zeer warm kunnen krijgen voor jouw product of dienst. Toch hebben sommigen onder hen nood aan een extra duwtje, dat duwtje dat zal zorgen voor een transactie. Het is belangrijk om goede salestechnieken te gebruiken om ervoor te zorgen dat ook de grootste twijfelaars toch actie zullen ondernemen.
Persoonlijk vind ik één van de beste salestechnieken “consultative Selling of adviserend verkopen”. Als je adviserend gaat verkopen zal je meer waarde gaan creëren naast jouw product of dienst. Dit wil zeggen dat jij de potentiële klant eerst gaat helpen en pas daarna zal je gaan verkopen.
De klant wordt zich bewust van een probleem of jij als verkoper gaat een probleem vinden bij de klant. Dit probleem ga je hierna identificeren met als doel meer informatie te verzamelen over het probleem, maar ook over de organisatie.
Hierna komt de kunst om de informatie zo te gaan gebruiken dat je het probleem op maat van de klant kan gaan oplossen. De oplossing die je nu hebt moet je op een overtuigende manier aan de klant voorstellen, jij moet hem of haar echt helpen.
Door gebruik te maken van deze techniek zal de kans op een deal drastisch groter zijn.
4 Management
Natuurlijk zijn de voorgaande pijlers enkel mogelijk indien jouw bedrijf operationeel goed werkt. Het is belangrijk om jouw bedrijf te optimaliseren op vlak van time-en peoplemanagement. Het is belangrijk om jouw tijd zo in te delen dat je weet welke taken je moet uitvoeren. Bijkomen moet je ook nagaan waar jij van waarde bent en welke taken je best kan uitbesteden zodat je tijd hebt voor essentiële zaken.
Op vlak van people-management is het belangrijk om structuur te brengen in jouw organisatie. Elke medewerker moet zijn taak en rol hebben zodat jouw onderneming soepel draait. Bijkomend is het zeer belangrijk om op regelmatige en consistente basis meetings in te plannen zodat elk lid van de organisatie op de hoogte blijft van het reilen en zeilen.
5 Cashflow
De vijfde pijler draait om cashflow daar waar het enorm belangrijk is om ten allen tijde voldoende liquide middelen te hebben. Vele ondernemers weten wat er binnenkomt, maar zijn veel minder bezig met wat er allemaal buiten gaat. Vaak hebben ze hierdoor geen flauw benul of ze binnen een half jaar nog wel liquide middelen over zullen hebben.
Een goede cashplanning is enorm belangrijk om in kaart te kunnen brengen wat er binnenkomt en wat er buitengaat. Bijkomend zal je hierdoor investeringen op tijd uitvoeren en heb je een zicht of er al dan niet geld geleend moet worden van de bank.
Door middel van een cashplanning zal er ten allen tijde voldoende cash in de onderneming aanwezig zijn waardoor dat facturen op tijd betaald kunnen worden.
Werk aan jezelf
Tot slot is het enorm belangrijk om ook aan jezelf te werken. Je moet weten wat je moet doen, je moet georganiseerd te werk gaan en jij moet ervoor zorgen dat jouw bedrijf zal groeien.
Het is belangrijk om een juiste tactiek te hanteren en je te laten omringen met personen met voldoende kennis. Samen met dit team ga je samen werken aan het bereiken van jouw visie.
Zoals je ziet zal het inspanning vergen om te groeien, maar weet dat dit alles zal lonen. Ga voor een concrete en duidelijke visie en visualiseer waar je naartoe wil. Je wil groeien, dat is éé ding, maar hoe groot wil je worden, wat wil je bereiken enzovoort?