Hoe bepaal je de juiste doelen?

Zin geven aan het ondernemerschap doe je door het bepalen van een visie. Deze drijfveer zorgt ervoor dat je onderneemt met passie, energie en enthousiasme. Om deze visie werkelijkheid te laten worden, moet je de juiste doelen bepalen. Je kan doelen opdelen in A, B en C-doelen. 

Doelen die je bedrijf niet laten groeien

De eerste categorie waar doelen in kunnen vallen, zijn A-doelen. Dit zijn doelen die je al eens bereikt hebt en graag nog eens opnieuw wilt bereiken. Van deze doelen wordt je niet beter of sterker. Ze dagen je niet uit, je wordt er niet warm van en ze inspireren je niet. 

A-doelen kunnen in bepaalde omstandigheden interessant zijn, maar ze zorgen niet voor groei met je bedrijf. 

De volgende categorie zijn B-doelen. Deze doelen zijn doelen die je nog niet bereikt hebt, maar die je met een beetje moeite wel kan bereiken. Je wilt bijvoorbeeld op één jaar 10% omzetgroei genereren. Je hebt dat misschien nog nooit bereikt, maar door wat meer in te zetten op marketing en sales, is dit vrij gemakkelijk haalbaar. 

Ook B-doelen zorgen meestal niet voor groei. ze brengen soms wel wat dynamiek, maar zijn niet de doelen waar we ons op moeten focussen. 

Focus op je C-doel

Er is maar één, specifiek doel, waar we ons continu op moeten focussen. Dat is ons C-doel. Dit is een doel dat op dit moment nog een fantasie is. Je wilt het graag bereiken, maar weet nog niet hoe je dit kan doen. 

De fout die veel ondernemers maken, is het focussen op verschillende doelen. Wanneer je dit doet, spreken we echter niet meer van focus. Uiteraard heb je binnen je bedrijf verschillende doelen, maar de focus moet gevestigd worden op ons C-doel. 

Waarom is focus nu zo belangrijk? Wel, wanneer je je op één bepaald iets focust, zal je merken dat je dit vaker ziet. Dit betekent dat wanneer je je focust op één doel, je onderbewustzijn dingen gaat zien, die je gaan helpen om je doel te bereiken. 

Stel je even voor. Je wilt een nieuwe auto kopen. Je rijdt elke dag voorbij dezelfde garage, waar al een maand een promo banner hangt. Je hebt deze banner nog nooit gezien, tot op het moment dat je beslist hebt om een nieuwe auto te kopen. 

Zo werkt het ook bij het focussen op je C-doel. Als je dit doel internaliseert, zal je overal opportuniteiten zien die je kan benutten om dat doel te behalen. 

Uiteraard moet je C-doel in lijn liggen met de visie van je bedrijf. Je C-doel wordt bepaald door na te denken over welke volgende stap er nodig is om je visie waar te maken.

Hoe de deadline van je C-doel bepalen?

Om je volledig te kunnen focussen op je C-doel, zet je de deadline van je doel best niet té ver in de toekomst.

Een gangbare termijn is 90 dagen. Uiteraard moet je je doel niet overboord gooien als het niet bereikt werd binnen deze termijn. Je kan altijd de deadline verplaatsen totdat je het doel bereikt hebt.

Waarom dan niet vanaf het begin meer tijd incalculeren?

Wanneer de deadline van het doel te ver in de toekomst ligt, wordt het moeilijker om hierop te focussen. Daarnaast zal je ook meer actie ondernemen om je doel te bereiken wanneer de deadline binnen een korte termijn geplaatst wordt. Daarom raad ik je aan maximum 90 dagen vooruit te kijken voor je C-doel.

Doelen koppelen aan je emotie

Bij het bepalen van je C-doel, zal je merken dat er meteen een aantal kleinere doelen ook gedekt worden. Is jouw C-doel om je winst te verhogen? Dan zal je ook meteen andere doelen kunnen bereiken zoals het kopen van een bepaalde auto, het aannemen van een extra personeelslid, etc. 

Wanneer je door het behalen van je C-doel ook andere doelen kan bereiken waar je emotie aan kan koppelen, dan wordt het gemakkelijker om dit doel te bereiken. Emotie is onze drijfveer om tot actie over te gaan. Het hoeft uiteraard niet zo materialistisch te zijn als een auto of een groter huis. Het kan ook gaan over meer tijd met je familie, het steunen van goede doelen, etc. 

Uiteindelijk is een C-doel een doel dat je dwingt om te groeien. En als je moet groeien, dan moet je meer creëren waardoor je meer mensen kan helpen. Daarvoor moet je doel meetbaar én tastbaar zijn, zodat je concrete acties kan nemen om dit doel te behalen.

Wil jij groeien met je bedrijf door de juiste doelen te bepalen? Vraag dan een gratis strategiesessie aan! 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts