Hoe kan ik mijn bedrijf optimaliseren zonder grote investeringen?

Het is een mythe dat je veel moet investeren om je bedrijf te laten groeien. De eerste stap is kijken naar wat je al doet en wat je al hebt. Deze zaken kan je verbeteren met kleine inspanningen. De metafoor ‘laaghangend fruit plukken’ wordt hier vaak voor gebruikt. Als grote zaken, zoals de groei van je onderneming, te complex zijn, kijk dan eerst of je met kleine successen ook al geen stappen in de goede richting kan zetten. 

De 9 drivers voor exponentiële groei en hefboomwerking

Ooit al gehoord van ‘the 9 drivers for exponentional growth and leverage‘? Dit concept van Jay Abraham zegt dat er negen belangrijke drijfveren zijn die hefbomen creëren om exponentieel te groeien. 

Het gaat over hoe je een activiteit, een investering, een kans, een menselijke inspanning of creatief intellectueel kapitaal zover krijgt dat ze voor jou en je bedrijf een veel hoger, groter, beter, winstgevender rendement of resultaat opleveren dan anders het geval zou zijn.

Laten we eens kijken wat die drijfveren zijn, en hoe die drijfveren rechtstreeks verband houden met je bedrijfsinspanningen, activiteiten en kansen.

In deze blog bespreek ik de eerste driver: marketing

Hoe kan je met kleine ingrepen op vlak van marketing groei creëren?

Elke ondernemer heeft wel eens een advertentie geplaatst op sociale media of Google. Vaak is de outcome van deze advertenties veel lager dan verwacht. Dit komt omdat je maar één versie van je advertentie maakt. 

Marketing is een kwestie van testen, testen en nog eens testen. Gebruik daarom per advertentie meerdere afbeeldingen, pas je call to action eens aan, geef je advertentie een andere titel en maak verschillende variaties van de bijhorende tekst. 

Op deze manier kan je door kleine aanpassingen te doen, een groot verschil in bereik creëren. Het budget van de advertentiecampagne blijft gelijk, maar je zal zien dat je meer kans op slagen hebt. Door gebruik te maken van verschillende versies krijg je inzicht in wat er werkt en wat er niet werkt, waardoor je je volgende advertentie weer verder kunt optimaliseren. 

Weet je welke term er in de marketingwereld circuleert voor een advertentie die vanaf de eerste keer werkt? ‘A miracle‘. Marketingbureaus die je met één versie van je advertentie beloven dat je een groot bereik zal halen, hebben het mis. Pas wanneer ze verschillende types van advertenties gebruiken, zijn ze goed bezig en kunnen ze jou wat opbrengen. 

Ga er nooit van uit dat je eerste idee het beste is

Ervan uitgaan dat je eerste idee, het beste is, is een grote fout om te maken als ondernemer. Neem de tijd om je marketingideeën te evalueren, zodat je verschillende pistes kan volgen. Op deze manier wordt de kans op succes aanzienlijk vergroot. 

Dit geldt niet enkel voor advertenties. Ook bij nieuwsbrieven en andere e-mailcampagnes kan je experimenteren met het onderwerp, de boodschap, de opmaak, etc. Probeer bijvoorbeeld eens verschillende mails uit te sturen met eenzelfde boodschap maar telkens een ander onderwerp. 

Ook in een offline-wereld is dit concept van toepassing. Denk maar aan direct-mail. Er zijn heel wat factoren die bepalen of je folder in de papiermand belandt, of effectief gelezen wordt. Alleen al het soort envelop kan een enorm verschil maken. Experimenteer met kleuren, aanspreking, tekst, etc. 

Testen, testen en nog eens testen. Maar testen alleen is natuurlijk niet voldoende. Je moet je inspanningen ook meten. 

Bij online advertising en e-mailmarketing kan je gemakkelijk alles meten. Je ziet hoeveel personen de e-mail of advertentie hebben geopend, wie verder heeft geklikt naar je landingspagina, hoe lang ze daar gespendeerd hebben, etc. Uit deze gegevens kan je eenvoudig statistieken trekken. 

Bij offline advertising wordt het iets moeilijker. Hier moet je navraag doen om gegevens te verzamelen. Vraag daarom regelmatig aan je (potentiële) klanten wat ze vinden van je (marketing)communicatie. 

Meten is weten. Als je marketing niet meet, kan je ook niet optimaliseren. 

Werk dus eerst aan wat er al is. Je doet waarschijnlijk al aan marketing, het is enkel een kwestie van deze activiteiten te optimaliseren. Je hoeft niet onmiddellijk veel geld te spenderen aan nieuwe kanalen en alles te veranderen.

Stap voor stap. Kleine stapjes kunnen immers veel opbrengen. 

Wil je graag weten hoe je jouw bedrijf kan laten groeien door kleine inspanningen te doen? Vraag dan een gratis strategiesessie aan om te bekijken hoe ik jou hierbij kan helpen. 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts