Ken jij jouw opportuniteitskost?

Als ondernemer willen we met ons bedrijf natuurlijk zo veel mogelijk verdienen. Als dit dan ook nog eens snel en zonder veel inspanningen kan, zijn we helemaal tevreden. Om dit te verwezenlijken, moeten we ons bedrijf optimaliseren en maximaliseren zodat onze opportuniteitskost zo laag mogelijk blijft. Wil je groeien met je bedrijf? Houd dan rekening met het principe van ‘the highest and best use’. 

Wat is 'the highest and best use'?

Al meer dan 100 jaar wordt dit principe door hoogopgeleide economen verkondigd. ‘The highest and best use’ heeft betrekking tot de maximale productiviteit van jou én jouw bedrijf. 

Om dit te kunnen bepalen, kijken we naar drie elementen. Ieder bedrijf heeft drie waardevolle bezittingen: tijd, energie en de opportuniteitskost. 

Tijd is voor iedereen hetzelfde. Je kan deze niet beïnvloeden, versnellen of vertragen. Iedereen heeft 24 uur in één dag.

Daarnaast hebben we onze energie. Dit is uiteraard voor iedereen verschillend. Toch blijft één principe voor iedereen hetzelfde; we kunnen onze energie maar op één moment maximaal inzetten.

Ik geef even een voorbeeld. Wanneer je met 10 verschillende zaken bezig bent op eenzelfde moment, dan verdeel je jouw energie over die 10 verschillende taken. Het gevolg hiervan is dat je onmogelijk al deze taken even goed kan uitvoeren. 

Zowel onze tijd als onze energie is dus beperkt. Dit wil zeggen dat we heel nauwkeurig moeten bepalen waar we onze tijd én energie aan besteden. Wanneer je een aanbod krijgt waar veel tijd en energie in kruipt, moet dit ook naar behoren opbrengen. Is dit niet het geval, dan spreken we over een hoge opportuniteitskost. Dit is geen goed nieuws want we willen deze kost zo laag mogelijk houden. 

Als je wil groeien met je bedrijf, dan moet je jezelf continu afvragen: ‘Is wat ik doe mijn tijd en mijn energie waard?’. 

Een valkuil voor veel startende ondernemers doet zich voor bij het aanbieden van nieuwe diensten en producten. Het idee achter het (nieuwe) aanbod is vaak zeer goed maar er wordt niet gekeken naar de winstgevendheid. Alles wat je aanbiedt moet voldoende opbrengen, anders is het je tijd en energie niet waard. 

De indeling van jouw professionele tijd

Je moet heel nauwkeurig bepalen hoe je jouw professionele tijd spendeert. Om dit te doen, kan je jezelf 3 vragen stellen: 

  1. Wat doe ik graag? Waar kan ik mijn passie in kwijt? 
  2. Waar ben ik goed in? 
  3. Wat moet ik doen zodat mijn passie en mijn kunde zoveel mogelijk opbrengen?
 

Hoe ziet dit eruit in de praktijk? 

Stel je voor, je bent niet erg goed in het uitvoeren van administratieve taken. Je bent uren bezig met het verwerken van de boekhouding en het maken van offertes. Dan is dit zonde van jouw kostbare tijd. Er zijn ongetwijfeld andere dingen die je liever doet én die je meer zullen opbrengen. 

Wanneer jij dus je administratieve taken zelf doet, in plaats van het uitvoeren van de diensten die je levert, dan loop je heel wat opbrengsten mis. Vaak zal je door jouw unieke diensten een hogere opbrengst per uur genereren dan wat een administratieve kracht jou kost. Je bent op dat moment dan geld aan het verliezen door iets te doen dat je niet goed kan én vaak ook niet graag doet. 

Alles zelf willen doen, is dus meestal geen win-win situatie. Het is belangrijk te weten waar jij het meeste geld mee verdient, zodat je jezelf hierop kan focussen. Taken die jou niet veel opleveren én die iemand anders beter en sneller kan uitvoeren, besteed je best uit. 

Ik hoor je nu al denken: ‘Ja maar, iemand anders inschakelen, dat kan ik niet betalen‘. 

Weet dat er altijd oplossingen zijn die niet zozeer een hoge kost met zich meebrengen. Je kan iemand laten starten met een IBO-contract of samenwerken met stagiairs en jobstudenten. 

Onthoud altijd: ‘Wanneer jij meer kan doen van waar je goed in bent, dan zal er voldoende budget zijn om de kost van de andere taken te financieren’.

Zeg vaarwel tegen de beperkingen die vastzitten in je gedachten en de groei van je bedrijf zal volgen. 

 

Wil je graag meer weten over hoe je optimaal gebruik kan maken van jouw professionele tijd om zo meer inkomsten te genereren? Wil jij je opportuniteitskost zo laag mogelijk houden? Vraag dan een gratis strategiesessie aan via onderstaande link! 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts