Make or break your business met je business model
Je business model is één van de negen drivers for exponentional growth and leverage van Jay Abraham. Deze drivers zijn stuk voor stuk onderdelen van jouw bedrijf die voor een hefboom kunnen zorgen. Het is dan ook belangrijk om deze negen drivers te kennen én de tijd te nemen om deze te optimaliseren.
In deze blog bespreek ik de noodzaak van een goed business model om je bedrijf te laten groeien. Hiervoor gebruik ik steeds het Business Model Canvas. Dit model bestaat uit negen bouwstenen die uiteindelijk bepalen hoe jij je bedrijf zal runnen.
Het stopt echter niet bij het vastleggen van deze negen elementen. Het is aan jou als ondernemer om te onderzoeken of elke bouwsteen meer waarde creëert voor je bedrijf. Wanneer dit niet zo is, is het tijd om te optimaliseren.
Het business model canvas
1. Key partners
Jouw key partners zijn alle mensen/bedrijven waar je op regelmatige basis mee samen werkt. Dit kan gaan van leveranciers tot boekhouders tot advocaten en onderaannemers.
Om dit element te optimaliseren kan je jezelf volgende vragen stellen:
- Zijn mijn partners wel goed voor mijn bedrijf?
- Kan ik betere prijzen vastleggen bij mijn leveranciers?
- Denkt mijn boekhouder mee met mij? Kan ik op hem vertrouwen?
- Werken mijn onderaannemers in dezelfde filosofie als mijn bedrijf?
- Kunnen mijn leveranciers klanten doorsturen?
2. Key activities
Key activities zijn de activiteiten die het meest op de voorgrond treden binnen jouw bedrijf. Het gaat echter verder dan ‘wat doe ik?’ en ‘wat verkoop ik?’. Het gaat over wat je moet doen om dit te bereiken. Bijvoorbeeld iets ontwerpen, nieuwe oplossingen vinden, netwerken, etc.
Om dit te optimaliseren kan je de volgende analyse doen:
Word ik gelukkig van mijn aanbod en brengt mijn bedrijfsactiviteit voldoende geld in het laatje? Als je bijvoorbeeld vooral in het weekend werkt en je daardoor geen tijd met je familie meer kan doorbrengen. Pas dan je aanbod aan zodat je in het weekend vrij bent. Ik deed dit met mijn paardenbedrijf. Ik gaf paardentraining aan particulieren en dat was enkel op avonden en in het weekend. Ik paste mijn doelgroep aan naar ondernemers en verkocht enkel nog trajecten. Mijn weekends waren vrij én mijn omzet steeg.
3. Key resources
Wat zijn de bronnen van jouw bedrijf? Welke middelen zorgen voor jouw inkomsten? Dit zijn je werknemers maar ook je productiehal, je kantoor, etc.
Wanneer je team een heel belangrijk onderdeel is van deze bouwsteen, bekijk dan eens hoe je dat team kan verbeteren. In de vorige blog over de driver ‘kapitaal‘ lees je alles over hoe je jouw team kan optimaliseren.
4. Value proposition
Je value proposition is één van de belangrijkste zaken binnen je bedrijf om je te onderscheiden van de concurrentie. Het gaat over welke (meer)waarde jij geeft aan je klant. Waar sta je voor als ondernemer en als bedrijf?
Het is belangrijk dat de waarde van je bedrijf past bij jou als persoon. Stel jezelf dus de vraag: ‘Werk ik volgens mijn intrinsieke waarden?’. ‘Kloppen mijn activiteiten met de waarde die ik aan mijn klant wil geven?’.
5. Customer Relationships
Naast de waarde die je biedt aan je klant, kan ook de relatie met je klanten zorgen voor een betere klantervaring. Denk eens na over hoe je het liefst met je klanten samen werkt. Is dat persoonlijk, in groep, via een platform,…?
Neem daarna tijd om te evalueren hoe je de relatie met je klanten kan verbeteren. Kan je ervoor zorgen dat ze op lange termijn met je willen samen werken, herhaalaankopen doen, etc.?
Daarnaast moet je manier van werken natuurlijk ook opbrengen. Zorgt je manier van werken voor voldoende omzet? Stop je te veel energie in één op één sessies met klanten, overweeg dan eens of groepstrajecten of gezamenlijke info-/verkoopmomenten een optie zijn.
6. Customer segments
Wie zijn je klanten? Het is belangrijk om zo goed mogelijk je ideale klant te bepalen. Dit is iemand waar je graag voor werkt en waar je aanbod op afgestemd is. Het is dus belangrijk dat je klanten bij jouw bedrijf passen.
Probeer zo specifiek mogelijk te zijn bij het bepalen van je ideale klant. Beperk je niet tot ‘particulieren’ of ‘bedrijven’, maar kijk naar demografische gegevens, gezinssamenstelling, interesses, problemen waar ze tegenaan lopen, de grootte van het bedrijf, de sector, etc.
Evalueer op regelmatige basis of je doelgroep voldoende loon naar werken brengt. Indien niet, durf je doelgroep te veranderen. Dit kan zorgen voor een enorme hefboom.
7. Channels
Wanneer je ideale klant bepaald is, kan je kijken naar hoe je deze kan bereiken. Er zijn tal van mogelijkheden om naar buiten te komen met je bedrijf, je merk, je product of je diensten. Denk maar aan social media, Google Ads, netwerken, folders, mond-aan-mond reclame, website, etc.
Durf eens aan andere kanalen denken om aan je zichtbaarheid te werken. Op deze manier kan je meer potentiële klanten bereiken waardoor uiteindelijk je omzet zal stijgen.
Je intrede maken via een nieuw kanaal kan je veel meer opbrengen dan je denkt.
8. Cost Structure
Je kostenstructuur brengt in kaart waar je geld aan uitgeeft in functie van je bedrijf. Dit zijn niet enkel je grondstoffen of je leveranciers maar ook opleidingen, lidgeld bij netwerkverenigingen, advertenties, etc.
Onthoud goed: een uitgave moet je altijd iets opbrengen. Dit hoeft niet meteen zichtbaar zijn, maar uiteindelijk moet elke uitgave zorgen voor meer opbrengst. Ook hierover heb ik het uitgebreider in de blog over de driver ‘kapitaal‘.
9. Revenue Streams
Wat zijn je omzetstromen? Welke zaken brengen je geld op, wat zorgt er voor je omzet?
Veel bedrijven steunen op één omzetstroom. Hierdoor laat je vaak heel wat geld liggen. Vaak kan je met kleine extra inspanningen meerdere omzetstromen opzetten. Op deze manier ben je niet meer afhankelijk van één inkomstenbron en moet je ook nog niet panikeren als er door omstandigheden één omzetstroom wegvalt.
Deze negen bouwstenen van het Business Model Canvas zijn belangrijk voor iedere onderneming. Of je nu een eenmanszaak, een KMO of een multinational bent.
Elk onderdeel van dit model kan je optimaliseren. Uiteraard niet allemaal tegelijkertijd. Neem stap voor stap de tijd om kleine optimalisaties door te voeren. Met kleine aanpassingen zet je misschien wel de hefboom in gang die jouw bedrijf laat groeien.
Durf jouw bedrijfsvoering in vraag te stellen Durf je afvragen hoe je het op een andere manier kan doen.
Wil jij je business model optimaliseren om te groeien met je bedrijf? Vraag dan een gratis strategiesessie aan zodat we kunnen kijken hoe ik jou op weg kan helpen naar de optimalisatie van je bedrijfsactiviteiten.