Exponentieel groeien? Start met het in kaart brengen van je processen!

Als ondernemer willen we altijd maar meer groei realiseren. We denken steeds dat dit gepaard gaat met grote investeringen op vlak van tijd, geld en energie, maar niets is minder waar. Volgens Jay Abraham zijn er 9 drijfveren die je bedrijf exponentieel kunnen laten groeien en een hefboom kunnen creëren. Dit is de volgende blog in een reeks van 9. De eerste 4 waren marketing, kapitaal, business model en strategie. In deze blog leg ik je uit hoe het in kaart brengen van je processen, procedures en systemen kan zorgen voor exponentiële bedrijfsgroei. 

Breng je processen in kaart met het ACDC model

Om je processen te optimaliseren moeten we ze eerst in kaart brengen. Een gemakkelijke formule om dat te doen is het ACDC model. Dit staat voor: Attract, Convert, Deliver en Collect. 

  • Attract: Dit is alles rond leadgeneratie. Al je advertenties en marketingactiviteiten waarmee je potentiële klanten aantrekt. 
  • Convert: Je salesproces dat ervoor zorgt dat leads geconverteerd worden in klanten. 
  • Deliver: Het uitvoeren van je dienstverlening of het afleveren van het product.
  • Collect: Alle administratie die voorafgaat aan, of volgt op je verkoop. De facturatie, het innen van de betalingen, etc. 
 
Voor elk proces zet je dan alle stappen naast elkaar zodat je een duidelijk beeld hebt van hoe het proces in elkaar zit. Wanneer je een goed overzicht hebt kan je kijken naar hoe je deze processen kan optimaliseren.  
 
Om je marketingproces te optimaliseren kan je bijvoorbeeld extra kanalen toevoegen, je boodschap aanpassen, etc. Hoe je door kleine optimalisaties grote resultaten kan behalen op vlak van marketing kan je uitgebreid lezen in mijn vorige blog.
 
Als je je sales proces wil verbeteren is sales training altijd een goed idee. Daarnaast kan ook het toevoegen van een aantal extra stappen in je salesproces zorgen voor grote resultaten. Dit kan bijvoorbeeld een ‘thank you-mail’ zijn wanneer een klant een aankoop volbracht heeft in je (fysieke) winkel. Verder draait het bij je sales gesprek over een goede presentatie van je aanbod. Dit beter voorbereiden en volledig aanpassen aan de behoeften van de klant kan zorgen voor een hoger conversiepercentage. 
 
Om je dienstverlening of het afleveren van je product in kaart te brengen, bekijk je welke stappen worden doorlopen bij het leveren van een dienst of het afleveren van een product. Bekijk hoe dit efficiënter of goedkoper kan zonder dat de kwaliteit onder druk komt te staan. 
 
Tot slot bekijk je het administratief gedeelte. Dit zijn vaak zaken die je gemakkelijk kan automatiseren. Denk maar aan automatische betalingsherinneringen, het inboeken van facturen, etc. Zo komt er meer tijd vrij voor andere zaken. 

Werk de bottlenecks weg in je processen

Wanneer je al je processen, procedures en systemen in kaart gebracht hebt, moet je jezelf de volgende vraag stellen:

‘Waar zitten de bottlenecks?’

Kijk naar waar het bij jou vastloopt. Heb je veel leads maar geen verkoop? Dan moeten we kijken naar de kwaliteit van de leads of naar hoe we het verkoopproces kunnen optimaliseren. Waar zit het grootste probleem? Bij het type leads of het verkoopproces? 

Stel dat je veel klanten binnen krijgt maar je niet voldoende tijd hebt om deze klanten te bedienen. Dan kijk je naar het ‘deliver’-gedeelte. Hoe kunnen we klanten efficiënter bedienen waardoor we meer capaciteit hebben? Bekijk wat je kan verbeteren op vlak van structuur en organisatie. Kan je misschien bepaalde verantwoordelijkheden herverdelen? Is er een duidelijke rolverdeling? Is het duidelijk wat je werknemers moeten doen en hoe ze dit moeten doen? Om dit laatste duidelijk te krijgen voor het gehele team kan je werken met checklists die ze kunnen afvinken of video’s die ze kunnen volgen als leidraad. Schrijf je processen niet volledig uit op papier voor je personeel, want eerlijk, dat leest niemand. 

Als je merkt dat betalingen nooit op tijd worden uitgevoerd of je administratie loopt in honderd, probeer dan met een goede tool te werken zoals Exact Online. Dit gaat verder dan enkel een boekhoudprogramma. Het is een volledig ERP-systeem. Een goede software (zoals Bill-it, Teamleader,…) kan een proces enorm vereenvoudigen. Dit levert je dan meer vrije tijd op, een betere cashflow, een beter overzicht van waar je bedrijf staat, etc. Zo wordt je bedrijf een geoliede machine. 

Procesoptimalisatie in de praktijk

Een vroegere client had een bedrijf in poederlakken en metalliseren. Het was een goed draaiend bedrijf dat mooie omzetten behaalde maar met zeker nog mogelijkheden om te optimaliseren. 

We zijn begonnen met het in kaart brengen van het productieproces. Dit door de werknemers te laten inscannen wanneer ze begonnen en wanneer ze eindigden. Dit werd dan automatisch weergegeven in een dashboard waarbij we konden zien hoe veel meter ze op één dag gedaan hadden. Aangezien er twee ploegen waren, konden de resultaten ook gemakkelijk vergeleken worden. 

Door dit te meten, zagen ze dat de ene ploeg wat minder presteerde dan de andere. Om dit op te vangen hebben ze de ploegen wat meer in balans gebracht doormiddel van het overzetten van een aantal mensen uit de ene naar de andere ploeg. Op deze manier gingen ze in totaliteit beter presteren en werkten ze heel wat efficiënter. 

Dit is iets dat ze nooit hadden kunnen realiseren zonder te meten en te visualiseren. Breng dus eerst je proces in kaart om vervolgens te optimaliseren.

Kleine inspanningen, groot resultaat

Wanneer we bijvoorbeeld met 50% willen groeien, denken we meteen ‘hoe kunnen we onze omzet met 50% doen stijgen?’ gevolgd door ‘hoe kunnen we dan 50% meer klanten binnen halen?’. 

Dit vraagt vaak enorm grote inspanningen, die uiteindelijk niet het gewenste resultaat opleveren. Je verliest hierdoor veel tijd, geld en energie, zonder je doel te behalen. 

Wanneer je begint met het in kaart brengen van je verschillende processen, zal je al snel merken dat er op verschillende plaatsen verbeteringen mogelijk zijn. Op deze manier hoef je niet op één plek 50% beter te presteren maar op verschillende plaatsen in het proces zorgen voor bijvoorbeeld 10% stijging. 

Dit is veel haalbaarder dan 50% meer klanten binnen halen. De inspanning is kleiner maar het resultaat minstens even groot. 

Het zijn vaak de kleinste optimalisaties, die zorgen voor de grootste veranderingen!

Wil jij jouw bedrijf optimaliseren doormiddel van kleine inspanningen? Wil je exponentiële bedrijfsgroei creëren maar weet je niet waar te beginnen? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Vraag hieronder een gratis strategiesessie aan om te bekijken hoe ik jou kan begeleiden bij jouw weg naar exponentiële bedrijfsgroei! 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts