Waarom je als ondernemer aan marketing moet doen – ook als je vies bent van reclame

Jarno De Smet
6 April 2020

Waarom je als ondernemer aan marketing moet doen, ook als je vies bent van reclame

Marketing

“Is het echt nodig om als ondernemer, KMO of BVBA aan marketing te doen? Is dat geen weggesmeten geld?” Die vragen krijg ik regelmatig. Mijn antwoord is altijd: neen, want marketing is veel meer dan reclame maken zoals heel veel ondernemers denken. Aan marketing doen is de ultieme manier om mensen interesse te laten krijgen in je bedrijf en in wat je aanbiedt. Maar dan moet je het wel op een goede manier doen.

Je als ondernemer beperken tot pure reclame en alleen maar boodschappen uitsturen om je producten aan te prijzen en je aanbod in de kijker te stellen werkt niet. Mensen zijn al de reclame beu. Dat is waar. Hoe komt dat? Omdat ze elke dag overdonderd worden door reclameboodschappen die hen niet interesseren.

Het belang van segmenteren

Wanneer zijn mensen niet geïnteresseerd? Als je iets vertelt waar ze niets aan hebben. Dus als je boodschap niet interessant genoeg is of als je je richt naar de verkeerde mensen. Niet iedereen is je ideale klant. Niet iedereen valt in je doelgroep.

Heel veel ondernemers maken de fout om te denken dat iedereen hun doelgroep is en dat ze iets hebben voor heel veel mensen. Ze willen daarom bij zoveel mogelijk mensen in het vizier komen. Maar deze manier van denken leidt tot een marketing die een heel hoog budget vraagt. Alleen de grote merken en bedrijven (denk aan McDonalds of Procter & Gamble) hebben gigantische budgetten daarvoor.

De meeste ondernemers hebben die grote budgetten niet. Voor hen is het veel beter om te segmenteren en zich te richten op de juiste mensen.

Als je advertentie of boodschap terechtkomt bij mensen die niet in je doelgroep vallen dan zijn ze niet alleen niet geïnteresseerd maar dan is dat ook gewoon pure geldverspilling. Mensen die geen of weinig interesse hebben in wat je bedrijf te bieden heeft kun je nooit overtuigen. Probeer dat ook niet te doen. Tracht niet voor iedereen alles te zijn. Veel beter is het om je te concentreren op zij die waarde hechten aan wat je te bieden hebt. Bepaal wie je ideale klant is. Segmenteer.

Richt je op de juiste mensen

Je kunt meer klanten krijgen als je boodschap komt bij een kleine groep geïnteresseerden dan wanneer je een algemene boodschap maakt voor een grote groep. Bovendien zijn ook de kosten om een kleinere groep te bereiken veel kleiner. Het is met andere woorden geen weggegooid geld.

Je met je boodschap richten op een kleine, geïnteresseerde groep leads is een goede marketingstrategie.

Hoe bereik je die juiste klanten? Met een goed lead generation-systeem.

Wil je graag meer leren over het genereren van leads? Klik dan hier

Een lead generation-systeem om aan de juiste klanten te komen is één van de pijlers van succesvol ondernemen. Het zorgt voor een voorspelbare manier om de ideale toekomstige klanten aan te trekken.

Doe aan content marketing

Marketing is veel breder dan alleen reclame. Alles wat je doet kan marketing zijn. Waarde geven is marketing. Je positionering is marketing. Alles wat je doet om nieuwe klanten te krijgen en oude te behouden is marketing.

Marketing is vertrouwen opbouwen. Dat kan met blog posts, presentaties, webinars, gratis introductietrainingen zoals deze die ik regelmatig geef, korte video’s, podcasts waarin je guru’s aan het woord laat…

Met andere woorden: door waarde te geven en met content marketing bereik je die mensen die wél geïnteresseerd zijn, die je gaan volgen, naar je luisteren en alles van je lezen. Zij zien je boodschappen dan ook niet als reclame maar als waardevolle informatie. Dat is ook het geheim van content marketing. Met content marketing richt je je naar geïnteresseerde mensen die klant bij jou kunnen worden en zo zorgen voor meer omzet.

Dat zijn de juiste klanten.

Zorg voor een marketingstrategie

Voor een succesvolle toponderneming is het belangrijk om een goede marketingstrategie te hebben. Denk goed na hoe je de juiste mensen kan bereiken: welke informatie kan je geven die mensen gratis of tegen een laag bedrag kunnen krijgen? Welke media kun je inzetten? Hoe kun je ervoor zorgen dat je de antwoorden op veelgestelde vragen kunt automatiseren? Welke informatie zet je op je website en in je nieuwsbrief? Verbreed je horizon.

In mijn Platinum Coaching groep sta ik samen met de deelnemers altijd uitgebreid stil bij de Parthenon Philosophy. De peilers daarvan zijn onder andere direct sales, telemarketing, referral systems en advertising. Hoe breder je denkt en werkt des te succesvoller zal je zijn bij het werven van nieuwe klanten en behouden van bestaande klanten. Wat zou er gebeuren met je omzet en winst als je een breed scala aan marketingmethoden zou combineren?

Investeer in marketing

En ja: het is waar. Als je zo’n breed scala aan marketingmethoden inzet dan vraagt dat tijd en geld. Het is een investering. In marketing moet je investeren. Trap niet in de val om te besparen op marketing. Marketing loont. Marketing leidt tot leads, nieuwe klanten, meer winst en omzet en is onmisbaar voor de groei van je bedrijf.

Hoe meer je investeert in marketing naar de juiste mensen, des te meer zal het je opbrengen voor je bedrijf. Maar dan moet je het wel op een goede en strategische manier doen.

Gratis voor jou

Als je graag wil dat ik even meekijk naar je marketing en de strategie van je bedrijf, meld je dan aan voor een uur gratis businesscoaching. “Jarno De Smet – Groeistrateeg” brengt ook jouw onderneming naar de top. Met concreet advies over uw strategie, marketing, verkoop en processen. Jouw winst? Tijd. Én geld. Wil je meer vrijheid en de levensstijl die je verdient? Vraag dan vandaag nog één uur GRATIS Business Coaching aan.