Realiseer bedrijfsgroei met deze vier groeistrategieën

bedrijfsgroei realiseren

Volgens Jay Abraham zijn er 9 drijfveren die een hefboom kunnen creëren voor jouw bedrijf waardoor je exponentiële bedrijfsgroei kunt verwezenlijken. Hij noemt dit ‘the 9 drivers for exponentional growth and leverage’. De eerste 5 drivers waren: marketing, kapitaal, je business model, strategie en je processen. Vandaag vertel ik je wat meer over de zesde driver: producten en diensten. Deze blog geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je jouw bedrijf optimaliseren door kleine (of iets grotere) aanpassingen aan je producten en diensten? 

Bedrijfsgroei realiseren met de Ansoff Matrix

De Ansoff Matrix is een managementmodel dat gebruikt kan worden om de groeistrategie van een bedrijf te bepalen als het gaat over producten en diensten in een bepaalde markt. 

De matrix maakt een onderscheid tussen het ontwikkelen van nieuwe producten en bestaande producten op een andere manier inzetten. Daarnaast richt het model zich zowel op het meer omzet halen uit bestaande klanten als op het richten naar nieuwe klanten.

Ansoff Matrix

Een bestaand product in een nieuwe markt

De eerste optie om bedrijfsgroei te realiseren is marktontwikkeling. Dit is een bestaand product aanbieden in een nieuwe markt. Dit betekent dat je jouw huidige producten of diensten gaat aanbieden aan andere klanten die je nu nog niet bedient. 

Waarom kan dit interessant zijn? Ik ben zelf lang actief geweest in de paardensector. Wanneer je tegels aankoopt om in stallen te leggen, zijn deze goedkoper in een landbouwhandel dan bij een paardenspeciaalzaak. Dit is een voorbeeld van eenzelfde product in een andere markt. De tegels zijn identiek en kunnen zowel voor koeien als voor paarden gebruikt worden. In de paardenspeciaalzaak ligt de prijs hoger omdat ze ervan uitgaan dat mensen in de paardenwereld meer kunnen betalen dan mensen actief in landbouw. Soms kan het dus interessant zijn om een bestaand product aan te bieden in een nieuwe markt voor bijvoorbeeld een hoger segment. 

Je kan ook een B-lijn creëren van je bestaand product. Dit zijn producten die een beetje afwijken van je A-lijn op vlak van kwaliteit, omvang, verpakking, etc. Ik had ooit een client die voornamelijk planten en kruiden kweekt. Bepaalde struiken die hij kweekte waren niet goed genoeg voor zijn A-merk. Deze kon hij dan verkopen aan een lager tarief aan een markt die minder kijkt naar de kwaliteit maar bijvoorbeeld gewoon grote hoeveelheden nodig heeft. 

Je kan het ook nog anders bekijken. Stel dat je een schilder bent die alleen maar high-end service aanbiedt met top-afwerking voor grote huizen, villa’s, etc. Je bedient dan het hogere marktsegment. Je zou kunnen uitbreiden naar een lager segment door de schilders die iets minder oog voor detail hebben toe te wijzen aan kleinere projecten. Denk maar aan appartementen die volledig wit geschilderd moeten worden. Opnieuw hetzelfde product in een nieuwe markt. 

Je kan binnen dit model enorm veel verschillende kanten op. In elke sector zijn er mogelijkheden om je bestaande producten te introduceren in een nieuwe markt. 

Een nieuw product in een bestaande markt

Je kan ook een nieuw product introduceren in een bestaande markt. Deze groeistrategie noemt men productontwikkeling. Je gaat dan nieuwe producten ontwikkelen die je aan dezelfde klant in dezelfde markt verkoopt.

Hiervoor moet je inzetten op cross selling. Dit houdt in dat je extra producten aan een bestaande klant aanbiedt. Stel je bent een webdesigner kan je ook aanbieden om de webhosting te verzorgen. Deze manier van verkopen zorgt ervoor dat je meer haalt uit een bestaande klant. 

"Change your offer, change your life."

Om dit te realiseren is het belangrijk om te weten wat de behoeften zijn van je huidige klanten. Wat wilt je klant nog meer? Hoe kan ik deze noden invullen? 

De beste manier om dit te doen is gewoonweg vragen aan je klanten waar ze nog nood aan hebben, wat hen nog meer zou kunnen helpen, tegen welke problemen ze nog aanlopen, etc. Het moet vertrekken vanuit de overtuiging dat je de klanten beter wilt bedienen. 

Toen ik nog actief was in de paardensector gaf ik voornamelijk privé lessen. Op een gegeven moment heb ik aan mijn klanten gevraagd hoe ik ze zo goed mogelijk zou kunnen helpen. Daar kwam uit dat ze graag jaartrajecten zouden volgen waardoor ze stap voor stap konden meegroeien. Ik ben dan een traject beginnen uitwerken en ben een tijdje later gestart met het aanbieden van jaartrajecten voor dezelfde doelgroep. Hierdoor is mijn omzet enorm gestegen, mijn cashflow verbeterd en ik was zekerder van mijn inkomsten. Ik kon mijn transactiewaarde per klant verhogen van €300 naar €2.500. Later heb ik dit nog kunnen verhogen naar €4.000 per klant waardoor ik een exponentiële groei in mijn omzet zag. 

Een nieuw product in een nieuwe markt

Vervolgens kan je bedrijfsgroei realiseren doormiddel van diversificatie. Bij deze groeistrategie ga je een nieuw product aanbieden in een nieuwe markt. 

Vaak is dit minder interessant voor de kleinere KMO’s omdat deze piste veel investeringen met zich meebrengt in een markt die je nog niet kent. Voor de grotere KMO’s kan dit wel zorgen voor een hefboom dat exponentiële bedrijfsgroei kan realiseren. 

Het risico van diversificatie zit in het gegeven dat je moet afwachten of er daadwerkelijk vraag is naar je nieuwe product. Daarnaast bestaat het risico dat, als je product aanslaat, de concurrent jouw product verbetert en de markt verovert. 

Een voordeel is uiteraard dat je snel een leidende voorsprong op je concurrenten kan nemen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om aan premium pricing te doen. Je product in de markt zetten aan een hoge prijs omdat het een hoge waarde heeft en early adopters bereid zijn om deze prijs te betalen. Dit is vaak ook nodig om de ontwikkelkosten terug te verdienen. 

Een bestaand product in een bestaande markt

Tot slot kan je ook aan marktpenetratie doen om te groeien met je bedrijf. Dit betekent dat je bestaande producten gaat aanbieden aan eenzelfde doelgroep. 

Het doel hiervan is om meer marktaandeel te krijgen. Je gaat dus proberen meer klanten te winnen van de concurrentie of huidige klanten meer van dezelfde producten laten kopen. 

We spreken hier dan over upselling. Niet te verwarren met cross selling waarbij je nieuwe producten aanbiedt. Upselling gaat over hetzelfde product maar met een andere grootte, intensiteit, etc. McDonalds die vraagt of je voor slechts €2 extra een large menu wilt, dat is upselling. 

Wanneer je als bedrijf kiest voor marktpenetratie, dan moet je focussen op sales en marketing. Als je op dit moment nog maar een klein marktaandeel hebt, valt er nog veel te winnen. Zijn de marges in de markt al laag of heb je al een groot marktaandeel, dan kan je beter voor een andere strategie kiezen. 

 

Wil jij exponentiële bedrijfsgroei realiseren door het optimaliseren van je producten en diensten? Vraag dan zeker een gratis strategiesessie aan zodat we samen kunnen kijken hoe wij jou hierbij kunnen begeleiden! 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts