Hoe zorgen de juiste relaties voor de groei van mijn bedrijf?

Relaties met andere ondernemers

Volgens Jay Abraham zijn er 9 drijfveren die een hefboom kunnen creëren binnen jouw bedrijf en zo exponentiële bedrijfsgroei kunnen verwezenlijken. De afgelopen weken besprak ik reeds 6 pijlers: marketing, kapitaal, je business model, strategie, processen en producten/diensten. In deze blog heb ik het over relaties. Niemand zal er van opkijken als ik je zeg dat het als ondernemer belangrijk is te netwerken. Nog belangrijker is echter om je netwerk op een juiste manier te gebruiken. 

Welke relaties kunnen mij iets opleveren?

Bij het opstellen van een goed business model denk je reeds na over je relaties met klanten en leveranciers. Uiteraard zijn dit belangrijke kanalen voor de toestroom van nieuwe klanten. Je kan dit echter nog uitbreiden naar andere relaties die jouw bedrijf beter kunnen maken. 

Een goed netwerk is één van de belangrijkste zaken voor een ondernemer. Ga dus actief op zoek naar contacten waarmee je zou kunnen samenwerken. Een samenwerking met een ander bedrijf kan je enorm veel opleveren. Denk maar aan bedrijven die een ander product aanbieden aan dezelfde doelgroep als jij. Samenwerken met dit soort bedrijven zorgt voor een toestroom van nieuwe klanten voor beide partijen. 

Er zijn in elke sector honderden andere bedrijven die in aanmerking komen voor een samenwerking. Begin al eens met op te lijsten welk soort bedrijven dezelfde doelgroep bedienen als jij, met een ander product. Je zal ervan versteld staan hoeveel mogelijkheden hierin verschuilen. 

Samenwerken met dit soort bedrijven kan ervoor zorgen dat je een omzetstijging genereert van meer dan 100%. 

Belangrijk is uiteraard om een win-win te creëren Werk een goed voorstel uit voordat je een mogelijke partij benadert. Als je een ijzersterk voorstel hebt, waar beide partijen beter van worden, zal je zien dat er mooie samenwerkingen kunnen ontstaan. 

Relaties kan je ook gebruiken om bij te leren. Misschien zit er iemand in je netwerk die een andere expertise heeft dan jij. Denk maar aan iemand die uitblinkt in fiscaliteit of marketing, een rasechte verkoper, etc. Gebruik deze relaties om kennis uit te wisselen. Het hoeft niet altijd rechtstreeks verkoop te genereren, gewoon al eens wat kennis delen kan helpen bij de groei van je bedrijf. 

Relaties in de praktijk

Je hebt waarschijnlijk al een persoonlijk en professioneel netwerk uitgebouwd. Zelfs wanneer je nog niet actief op zoek gaat naar nieuwe contacten, zal je zien dat er al een netwerk bestaat rond jou en je bedrijf. 

Denk maar aan klanten, leveranciers, collega’s, vrienden, familie, etc. Het hoeft niet altijd in een professionele context te zijn. Misschien liggen er wel opportuniteiten vlak onder je neus in je dichte kring. 

Begin met het opstellen van een lijst met al je relaties. Zowel professioneel als persoonlijk. Denk dan per relatie na over hoe je deze beter kan benutten en hoe je hier meer kan uithalen. Schrijf niet te snel een relatie af. Neem je tijd om verder te denken dan je eerste gedacht. 

Optimaal gebruik maken van je relaties is één van de opportuniteiten die vaak over het hoofd gezien wordt. We besteden er vaak geen tijd of aandacht aan omdat het zo voor de hand liggend is. Toch kan dit veel betekenen voor je bedrijf. 

Heb je het gevoel dat je nog geen sterk netwerk hebt dat opportuniteiten met zich meebrengt? Ga dan actief op zoek naar nieuwe contacten. Bekijk welke netwerkorganisaties interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf en neem deel aan (netwerk)events. Blijf niet achter je bureau zitten. Om je netwerk uit te breiden moét je onder de mensen komen. 

Hoe meer mensen je leert kennen, hoe succesvoller je business zal zijn. Als je bijvoorbeeld wilt uitbreiden naar andere landen, of zelfs gewoon naar andere regio’s, kan een goed netwerk je heel wat opleveren.

 

Wil jij ook hefbomen creëren binnen jouw bedrijf zodat je exponentiële bedrijfsgroei kan verwezenlijken? Dan ben je bij mij aan het juiste adres! Vraag een gratis strategiesessie aan zodat we samen kunnen bekijken hoe ik jou hierin kan begeleiden. 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts