Meer klanten, meer omzet en meer winst:

Hoe het optimaliseren van je distributiekanalen jouw bedrijf kan transformeren​

Volgens Jay Abraham zijn er 9 drijfveren die een hefboom kunnen creëren binnen jouw bedrijf en zo exponentiële bedrijfsgroei kunnen verwezenlijken. De afgelopen weken besprak ik reeds 7 pijlers: marketing, kapitaal, je business model, strategie, processen, producten/diensten en relaties  In deze blog heb ik het over distributiekanalen. Het uitbreiden of optimaliseren van je distributiekanalen kan zorgen voor meer klanten, meer omzet en meer winst. 

Breid je kanalen zo veel mogelijk uit

Je distributiekanalen zijn de manieren waarop je jouw product of dienst aan de man brengt. Het uitbreiden van deze kanalen kan ervoor zorgen dat je een exponentiële stijging krijgt in omzet en winst. 

Het kan echter heel simpel zijn. Als je bijvoorbeeld een fabrikant bent en producten verkoopt via een groothandel, kan je op zoek gaan naar verschillende groothandelaren die jouw product willen aanbieden. 

Een client van mij produceert chocolade. Ze verdeelt haar producten via groothandelaren. Op een bepaald moment voelde ze dat ze tegen een glazen plafond aanzat en niet meer verder kon groeien. Er was nog weinig potentieel in België, dus is ze gaan kijken naar het buitenland. Ze verdeelt haar chocolade nu in 15 landen. Ik moet je vast niet vertellen wat dit met haar omzet gedaan heeft. 

De vraag die je jezelf continu moet stellen is: ‘Hoe kan ik meer distributiekanalen creëren?’. Je moet hiervoor niet binnen de Belgische grenzen blijven. Er is vaak een gigantisch marktpotentieel buiten onze landsgrenzen. Durf uit je comfortzone stappen en trek je stoute schoenen aan om nieuwe retailers te benaderen. 

Maak gebruik van nieuwe kanalen

Wanneer je als producent in een B2B markt opereert, is een andere optie om direct aan de consument te verkopen. Zo creëer je een extra kanaal dat als zijpad gebruikt kan worden voor een bepaald aantal producten. 

Zo kan je bijvoorbeeld een aantal producten uit het assortiment op een webshop plaatsen. Dit zorgt voor heel wat extra verkoop. 

Eén van mijn cliënten is een groothandelaar in vuilbakken en vuilzakken. Hij verkoopt zijn producten aan grote bedrijven zoals Kinepolis, ziekenhuizen, etc. Op een bepaald moment heeft hij gekeken naar wat de best verkopende vuilbak zou zijn om B2C te verkopen. Deze heeft hij dan verkocht via bol.com wat hem immens veel extra maandelijkse omzet opbracht. 

Je moet wel opletten met E-commerce. Het belangrijkste is steeds om het juiste product te verkopen via de juiste kanalen. Producten die je via e-commerce verkoopt, moeten snel geleverd kunnen worden, je moet de prijs laag kunnen houden, het moet mogelijk zijn om kleine oplages te produceren, etc. Niet elk product is geschikt voor dit kanaal. 

Heb je wel een product dat  geschikt is voor e-commerce? Dan kan dit zeker een interessante piste zijn. 

Wat met diensten?

Je zal misschien denken, dat is allemaal gemakkelijk gezegd als je producten verkoopt maar hoe kan ik dit toepassen als ik diensten lever? 

Als je een dienstverlener bent, moet je op een andere manier naar je distributiekanalen kijken. ‘Hoe kan jij jouw ideale klant benaderen?’. Dit kan waarschijnlijk via veel meer kanalen dan diegene die je op dit moment gebruikt. 

Start met het oplijsten van de kanalen die je op dit moment gebruikt om je dienst te verkopen. Het optimaliseren van deze kanalen is stap 1. Maak je website gebruiksvriendelijk en meer conversiegericht, gebruik LinkedIn op een andere manier om verkopen te realiseren, optimaliseer je e-mailmarketing, etc. 

Pas daarna ga je kijken naar welke kanalen je kan toevoegen. Zit je al op LinkedIn? Zit je in de juiste groepen? Ga je de juiste connecties aan? Zijn er nog andere social media kanalen die je nog niet gebruikt? Doe je nog niet aan e-mailmarketing? Heb je direct mail al eens geprobeerd? De mogelijkheden zijn eindeloos. 

Begin bij het begin. Welke kanalen gebruik je nu en hoe kan je deze optimaliseren zodat je meer verkopen kan realiseren? Ga dan pas verder kijken naar andere distributiekanalen die je nog niet gebruikt maar wel interessant kunnen zijn voor jouw product. 

 

Wil jij meer klanten, meer omzet en meer winst genereren? Dan ben je aan het juiste adres! Ik begeleid ondernemers naar een zelfsturend bedrijf waarbij ze kunnen genieten van financiële rust en vrijheid doormiddel van het toepassen van de juiste strategieën. Wil jij dit ook bereiken? Vraag dan een gratis strategiesessie aan zodat we kunnen inzoomen op de noden van jouw bedrijf en hoe ik hierbij kan helpen! 

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts