Hoe ontwikkel je een krachtige mindset?

Nieuwe mindset = nieuwe resultaten

Volgens Jay Abraham zijn er 9 drijfveren die een hefboom kunnen creëren binnen jouw bedrijf en zo exponentiële bedrijfsgroei kunnen verwezenlijken. De afgelopen weken besprak ik reeds 8 pijlers: marketing, kapitaal, je business model, strategie, processen, producten/diensten, relaties en je distributiekanalen. Vandaag heb ik het over de laatste pijler: mindset. 

Mindset = het begin van alles

De grootste beperking van elke onderneming, is de ondernemer zijn mindset. Als je klein denkt en altijd gelooft in beperkingen en obstakels, heeft dit een gigantische impact op je onderneming. 

Als je mindset verandert, dan verandert je onderneming met je mee. Anders gaan denken zorgt ervoor dat je andere acties neemt wat er dan weer voor zorgt dat je andere resultaten gaat boeken. 

In mijn vorige blogs had ik het reeds over 8 pijlers die een hefboom kunnen creëren voor jouw bedrijf waardoor je met kleine inspanningen exponentiële bedrijfsgroei kunt realiseren. Deze drijfveren zullen echter niet werken als je als ondernemer een mindset hebt vol met beperkende overtuigingen. 

Je wilt misschien niet groeien, geen groter bedrijf of rendement, misschien vind je alles goed zoals het nu is. En dat is oké. Maar je mindset blijft een belangrijke pijler om je bedrijf op een goede manier te runnen. 

Het goede nieuws is, dat je je mindset kan veranderen. Hiervoor moet je jouw paradigma veranderen. Dat is het programma in je brein dat aangeeft hoe jouw gedachten geprogrammeerd zijn. 

Hoe kan ik mijn paradigma veranderen?

We zijn geprogrammeerd om te doen wat we doen. Ons leven wordt geleid door ons onderbewustzijn. We denken vaak dan dit door ons bewustzijn komt maar het is ons onderbewustzijn dat het bewustzijn aanstuurt. Als we onze resultaten echt willen veranderen moeten we dus ons onderbewustzijn sturen. En dat begint bij het veranderen van je paradigma. 

Onderschat de kracht van herhaling niet. Wanneer iemand 100 keer tegen je zegt dat je niets waard bent, zal je dat uiteindelijk geloven. Meer nog, je zal alleen maar mislukkingen zien waardoor dit gevoel versterkt wordt. 

Probeer het daarom eens om te draaien. Maak gebruik van positieve affirmaties die je dagelijks opzegt. Maak duidelijke affirmaties die je toekomstige ‘ik’ en je toekomstige doelen mooi weergeven. Zet deze om in de tegenwoordige tijd en zeg dit elke dag tegen jezelf in de spiegel. 

Wanneer je dit consistent doet, zal je onderbewustzijn zich beginnen aanpassen waardoor je sneller opportuniteiten zal opmerken om je doelen te bereiken.

Als het probleem bij je mindset zit, dan mag je alle strategieën toepassen die je wilt, het zal niet werken. Het is verspilling van tijd en energie. 

Heb ik beperkende overtuigingen?

Heel wat ondernemers zijn zich niet bewust van het feit dat ze beperkende overtuigingen hebben. Dit komt omdat deze overtuigingen vastzitten in hun onderbewustzijn. Ze zien dus niet hoe hun denken hun acties beïnvloedt. 

Een beperkende overtuiging kan van alles zijn. Dit is voor elke ondernemer en elke sector verschillend. 

Wat over het algemeen wordt beschouwd als een beperkende overtuiging is: 

  • Overal schaarste zien: ‘er zijn niet genoeg klanten’, ‘er is niet genoeg marktpotentieel’,…
  • Bedreigingen zien in plaats van opportuniteiten: meteen het negatieve zien in een situatie of gebeurtenis, niet op zoek gaan naar hoe je hiervan een positief verhaal kan maken.
  • Bang zijn om te veranderen: denken dat alles goed is zoals het is en met oogkleppen op naar de wereld kijken. 
  • Niet bereid zijn buiten je comfortzone te komen: geen risico’s durven nemen, de sprong die kan zorgen voor exponentiële resultaten niet wagen,… 

 

Betrap je jezelf toch wel eens op een beperkende overtuiging? Ga dan eerst aan de slag met je mindset. Enkel zo zal je écht vooruit kunnen met je bedrijf. 

Wil jij werken aan je mindset én de groei van jouw bedrijf? Dan ben je hier aan het juiste adres! Vraag een gratis strategiesessie aan om te bekijken hoe wij jou kunnen begeleiden bij het behalen van jouw doelen en gewenste groei!

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Gerelateerde posts